Warwick GNOME i

Recenze: Warwick GNOME i - malý a přitom výkonný basový zesilovač

OBSAH:

Celkové hodnocení

Celkové hodnocení: 8/10

Klady: Dobrá cena, malé rozměry a hmotnost, robustní provedení, dobrý zvuk, D.I. výstup s možností odzemnění, použití USB portu jako AUX IN, použití jako externí zvukové karty bez nutnosti cokoli instalovat

Zápory: Rychlé zahřívání a brzké spuštění relativně hlasitého aktivního chlazení, latence a digitální šum při nahrávání přes USB, D.I. výstup se nedá přepnout do módu PRE, tedy bez ovlivnění ekvalizérem, vestavěný kompresor/limiter se nedá nijak nastavit, možná až příliš malý mechanický odpor ovladačů na předním panelu, chybí Speakon konektor pro připojení reproboxu

Vyrobeno: 2022, Čína

Specifikace

Konstrukce

Gnome i je na první i druhý pohled i dotek postaven opravdu kvalitně a robustně. Kovové tělo vyvolává dojem odolnosti i proti podkaliberním střelám, ovladače na předním panelu jsou také kvalitní, otáčejí se plynule, neviklají se, jen by mohly při otáčení klást trochu větší odpor. Vstupní i výstupní konektory jsou také kovové. Zesilovač tedy dělá jednoznačně dojem věci, která by alespoň mechanicky měla vydržet opravdu dlouho.

Vstupy a výstupy

Vstupy jsou na zesilovači dva - standardní analogový jack (TS 6,3 mm) na čelním panelu pro připojení nástroje a USB port na zadním panelu (ten je sice označen jako USB OUT, ale funguje i jako AUX IN - více dále v kapitole Použití USB portu). Nástrojový vstup má impedanci větší než 10 MOhm, což umožňuje bez problémů přímo připojit např. i nástroje s pasivními piezo snímači. To je potenciálně velmi užitečné.

Výstupů je k dispozici více, a to sluchátkový na čelním panelu (6,3mm stereo jack), na zadním panelu pak reproduktorový (6,3mm mono jack), symetrický D.I. (XLR) a již zmíněný USB port.

Výstup na sluchátka je solidně nešumící a tedy dobře použitelný. Reproduktorový výstup by sice mohl být třeba kombinovaný Speakon/jack, ale asi by byl problém s jeho umístěním bez zvětšování rozměrů, možná by také zybtečně navýšil cenu. Je tedy třeba počítat s tím, že reproduktorový kabel na straně zesilovače musí mít klasický jack. Impedance připojeného reproboxu musí být minimálně 4 Ohmy, do kterých zesilovač posílá až 200 W. Do 8 Ohmů zesilovač dává až 130 W.

D.I. výstup je zapojen napevno jako POST, tedy za všemi korekcemi s výjimkou celkové hlasitosti. K dispozici je přepínač odzemnění (GND/LIFT).

USB port ve funkci výstupu umožňuje propojení s počítačem a použití Gnome i jako externí zvukové karty. Že tento způsob použití zesilovače ale není žádná sláva, se dočtete níže.

Zvuk

Výsledný zvuk zesilovače ovlivňuje především kombinace ekvalizéru s vestavěným kompresorem/limiterem. Pokud svítí kontrolka indikující signál na vstupu zeleně, neměl by zvuk být nijak ovlivněný vestavěným kompresorem/limiterem. Při hodně vytočeném ovladači Gain (u mých nástrojů až někde na 80 %) přejde dioda indikující signál na vstupu ze zeleného blikání na červené, což by mělo indikovat zásah kompresoru/limiteru a je doprovázeno i zkresleními a nepěknými artefakty ve zvuku. Kompresor/limiter je tam zjevně především kvůli ochraně před mimořádnými špičkami na vstupu a jinak nechává dynamiku prakticky neovlivněnou a zvukový projev zesilovače je tak opravdu živý. Celý preamp je naladěn pro čistý zvuk a žádný užitečný overdrive na něm nastavit nelze.

Ovladače ekvalizéru jsou hodně účinné, ovládají příslušná pásma v rozsahu +- 15 dB. Basy jsou naladěny na 80 Hz, středy na 400 Hz a výšky na 4,2 kHz, takže se nastavení všech ovladačů výrazně projeví ve zvuku. Potěšující je také to, že ekvalizér moc nešumí. Úplné ticho se při vytočení výšek na maximum sice nekoná, ale šum je rozhodně akceptovatelný.

Celkově zvuk hodnotím jako dobrý, solidně přenášející zvukový charakter nástroje.

Úplně neutrální ale zvuk není a i při nastavení celého ekvalizéru na “neutrál” je zvuk lehce zabarven (subjektivně jemně potlačené středy a posílené výšky). Toto jemné zabarvení zvuku se promítá i do D.I. výstupu, který je napevno zapojen jako POST, tedy až za všemi korekcemi (s výjimkou celkové hlasitosti).  Zvuk z D.I. výstupu je čistý a dobře použitelný, pokud vám nevadí, že ho ovlivňují korekce na zesilovači.

Celkový výstupní šum zesilovače je celkem OK, hrál jsem i přes významně dražší zesilovače, které šuměly znatelně více.

Použití USB portu

Na zadním panelu zesilovače je umístěn USB port typu B s implementací USB rozhraní verze 2.0. Port je označen jako USB OUT, ale ve skutečnosti funguje i jako USB IN, resp. AUX IN.

Gnome i by měl zastat i funkci zvukové karty pro nahrávání. Po připojení k počítači se Gnome i ukáže jako nové USB zařízení, aniž by byl připojen do el. sítě., resp. zapnutý. Není třeba nic instalovat a ihned je možné toto nové USB zařízení nastavit jako vstupní a/nebo výstupní pro zvukový signál. Jako aktivní zvuková karta se ale Gnome i probudí až po zapnutí, takže bez zapnutí zesilovače nahrávat nelze. I během nahrávání zesilovač funguje standardně, takže reproduktorový nebo sluchátkový výstup mohou být použity pro přímý monitoring. Potud je to v pořádku. Nicméně samotné nahrávání už nic moc není. Alespoň v konfiguraci s mým počítačem (výkonný notebook s MS Windows 11) se mi nepodařilo dosáhnout latence menší než 44 ms při vzorkovací frekvenci 44,1 kHz. Pod touto hranicí již docházelo k chybám a zkreslení v digitalizovaném signálu. Takto vysoká latence vylučuje použití Gnome i jako zvukové karty pro vícestopé nahrávání. Během připojení Gnome i k počítači se mi také nepodařilo zbavit se neustálého digitálního bzukotu, který byl sice dost hluboko po úrovní užitečného signálu, ale slyšet byl a je slyšet i v záznamu. Alespoň v konfiguraci, kterou jsem použil já, se mi tedy nahrávací funkce Gnome i jeví jako prakticky nepoužitelná, resp. viděl bych ji jako užitečnou snad pouze pro rychlé zaznamenání nějakých basových nápadů. Třeba to ale v jiné konfiguraci zafunguje lépe a také nevylučuji, že jsem opomněl nějaké nastavení, které by latenci zlepšilo. Protože ale s jinými zařízeními takové problémy nemám, tak toto hodnotím negativně. Asi by bylo lepší, kdyby k zesilovači existoval nějaký dobrý ASIO driver, raději bych si něco nainstaloval, než to mít sice takto jednoduché, ale v praxi nepoužitelné.

USB port ale může být užitečnější pro jinou věc, a tou je jeho použití ve funkci AUX IN. Pomocí USB kabelu lze k zesilovači připojit např. mobilní telefon nebo tablet a z něj do zesilovače pouštět zvuk “zvenčí”. Funguje to bez problémů (testováno na mobilních zařízeních s OS Android a USB-C konektorem). Ovladač celkové hlasitosti (Master) ovlivňuje i hlasitost AUX signálu.

Další praktické poznatky

Po zapnutí studeného zesilovače je chvilku úplné ticho, ale po nedlouhé době se začne zesilovač zahřívat a v reakci na to se zapne aktivní chlazení, které už nějaký hluk vydává. Po chvíli hraní a dalším zahřátí zesilovače se hluk chlazení ještě zvýší. Při běžném hraní je to zcela nepodstatné, nicméně při komorním domácím cvičení si nešlo tohoto šumu nevšímat a pro případnou práci ve studiu by to již mohlo být něco, na co je třeba dávat pozor. Zesilovač se ale ani při delším hraní v uzavřené místnosti nerozpálil tak, aby se na něm nedala udržet ruka, nicméně před jeho uložením do krabice ho raději nechávám trochu vychladnout. A to jsem ho zatím “seriózně“ používal jen v kombinaci s 8ohmovým reproboxem, na minimum výkonu a v teplotně zcela standardním prostředí. Zajímalo by mě, jestli/jak se zesilovač rozpálí třeba pod letním sluncem při dlouhodobějším hraní na vyšší výkon.

Shrnutí

Gnome i je, podle mě, dobrý zesilovač pro domácí cvičení, hraní po hospodách i jako hlavní zesilovač pro méně hlasitá vystoupení, případně jako záložní zesilovač kamkoli.

Zesilovač je postaven velmi robustně a slibuje velkou mechanickou odolnost a dlouhou výdrž. Zvuk je solidní a díky účinnému ekvalizéru dobře nastavitelný pro konkrétní podmínky. Nadstandardní výbavou je USB port, který bych ale možná osobně vyměnil za analogový AUX vstup a užití zesilovače jako externí zvukové karty bych v tomto konkrétním provedení oželel.

Za cenu jen lehce přesahující 4000,- Kč je to velmi dobrý kousek do výbavy basisty.

Březen 2023