Origin Effects Cali76 Bass Compressor
Recenze: Analogový basový kompresor vyšší střední třídy
hodnocení
Popis: Origin Effects Cali76 Bass Compressor je plně analogový kompresor nejen pro baskytaru poskytující kompresi zvuku bez zabarvení původního signálu a s velmi užitečnými možnostmi nastavení.
Celkové hodnocení
absolutně (bez ohledu na cenu) ... 90 %
relativně vzhledem k ceně ... 85 %
Klady: Užitečné a účinné ovládací prvky, prakticky žádné ovlivnění barvy zvuku, perfektní mechanické provedení, použitelnost nejen pro baskytaru, ale i např. pro zdroje linkového signálu (klávesy apod.) díky interní 24V architektuře
Zápory: Vyšší cena, na kompresor této kategorie přece jen trochu slyšitelný šum, ovladače by mohly klást větší odpor při otáčení
Cena: 8.990,- Kč (září 2024)
Mé důvody k pořízení basového kompresoru Cali76
Z pohledu použití kompresoru jsem hráčem typu "always on", kompresor prakticky nevypínám, i když ho používám spíše jen tak, aby vlastně nebylo moc slyšet, že tam kompresor je . Po poměrně dlouhé době používání basového kompresoru Seymour Duncan Studio jsem zatoužil po nějaké změně a chtěl jsem vyzkoušet nějaký kompresor, na který všichni pějí chválu. Takových kompresorů se nabízela celá řada, po ruce k rychlému zakoupení byl z těch opravdu vychvalovaných zrovna kompresor Cali76 od firmy Origin Effects. Tak jsem ho poněkud naslepo pořídil a vyzkoušel až doma.
Co jsem po kompresoru (kromě dobrého zvuku a očekávané komprese) chtěl: velikost max. standardní krabičky "ála Boss", ovladač Blend pro přimíchání nekomprimovaného zvuku, ovladač velikosti komprese a grafický ukazatel aktuální komprese. To vše Cali76 na první pohled splňoval. A jak se osvědčil v praxi?
Praktické zkušenosti
Mechanické provedení je velice dobré, krabička velikosti standardního pedálu je robustní, v povrchové úpravě broušeného kovu. Ovladače nemají žádou vůli, jsou přesné i pěkné. Jediné, co bych jim drobně vytkl, je relativně malý odpor při otáčení, takže je vhodné je nějak fixovat, aby se nedopatřením nepootočily. Vstupní i výstupní konektory typu 1/4" jack jsou kovové a umístěné na přední stěně krabičky spolu se zdířkou napájení, co mi přijde praktické. Třešinkou na designovém dortu je pak možnost vybrat si ze tří provedení - černého, šedého či modrého. Já jsem pro zpestření pedalboardu zvolil modrou variantu.
Na co jsem byl zvědavý nejvíce, byla, kromě předpokládaného dobrého zvuku, reálná užitečnost ovládacích prvků. Na mém dosavadním kompresoru Seymour Duncan Studio se totiž některé ovladače ukázaly alespoň pro mě jako neužitečné (přepínač posílení středů či basů pro nekomprimovaný signál), resp. reálně nijak neovlivňující výsledný zvuk (Attack). Rovnou shrnu, že všechny ovladače na kompresoru Cali76 jsem vbrzku shledal užitečnými. Ovladač vstupní úrovně je zásadní pro nastavení účinnosti prahu účinnosti kompresoru. Tento práh je pevně daný a ovladačem vstupní úrovně se tedy určuje, kdy signál tento práh překročí a začne se na něm projevovat komprese. Ovladačem výstupní úrovně se pak doladí hlasitost výstupu. Ovladačem Dry se ke komprimovanému signálu přimíchává signál původní, čímž je možné do výstupu vrátit potřebnou část původní dynamiky, resp. "šťavnatosti" nekomprimovaného zvuku. Zajímavé je, že nekomprimovaný signál původní úrovně se objeví při nastavení ovladače Dry cca na 2 hod., při otáčení dále doprava je již tento signál zesilován až do úrovně +9 dB. Ovladač Ratio nastavuje kompresní poměr, a to od 4:1 po 20:1, což už je prakticky limiter. Zajímavé je spojení nastavení parametrů Attack a Release jedním ovladačem Att/Rel. V poloze vytočené zcela vlevo je nastaven krátký attack (1,6 ms) a dlouhý release (880 ms), v krajní poloze vpravo je attack dlouhý (5,1 ms) a release krátký (73 ms). Své vlastní poměry těchto parametrů si tedy nastavit nemůžete. Osobně si nemyslím, že by to bylo velké omezení a nastavení od výrobce mi vyhovuje. Specifickým a pro mě jedním z nejužitečnějších ovladačů je pak HPF (high pass filter). Moje původní (nesprávné) chápání této funkce bylo, to že HPF nastavuje frekvenční mez, pod kterou nebude signál komprimován. Byl jsem ale opraven směrem ke správnému pochopení této funkce. Je to tak, že HPF je součástí "side chain" okruhu kompresoru, který určuje, jak kompresor reaguje na vstupní signál. Funkce HPF tedy umožňuje odfiltrovat nízké frekvence (v rozsahu 0 - 400 Hz) ze signálu, na který kompresor reaguje, aby se zabránilo nechtěnému spuštění komprese přílišnými basy. Čím více otočíte ovladačem HPF ve směru hodinových ručiček, tím více sdělíte kompresoru, aby zahájení komprese řídil pouze intenzitou signálu o vyšších frekvencích. Jakmile se ale komprese spustí, je komprimován celý zvukový obsah vašeho signálu.
Pozn.: Na obrázku výše je vidět typické nastavení všech ovladačů pro moji hru.
Posledním prvkem uživatelského rozhraní kompresoru je světelný ukazatel úrovně komprese reprezentovaný pruhem 10 diod ukazujících nejen velikost komprese, ale rychlost pohybu světelného ukazatele po stupnici odpovídá rychlosti, kterou je komprese na signál uplatňována. Je to velice praktické a umožňuje to optimálně naladit celý kompresor.
A co zvuk? Nejdůležitější je skutečnost, že kompresor Cali76 Bass podle mých uší nijak neovlivňuje barvu vstupního zvuku, kompresor je zvukově opravdu neutrální. Od krabičky této úrovně jsem ale očekával ještě nižší hladinu vlastního šumu, než jakou Cali76 vykazuje. Ne, že by kompresor šuměl nějak neakceptovatelně, šum tam ale přece jen nějaký je. Každý kompresor, samozřejmě, šumí a většina toho jde na vrub zesílení šumu ve vstupním signálu, ale třeba již několikrát zmíněný kompresor Seymour Duncan Studio přináší vlastního šumu přece jen o trochu méně. Zásadně ovšem záleží na nastavení ovládacích prvků a také na kvalitě napájecího zdroje a při reálném užití a při použití kvalitního zdroje jde o zanedbatelnou věc.
Co tedy na EQ-200 hlavně oceňuji? Oceňuji především nabídku ovladačů. Všechny aktivně používám a zatím jsem vždy našel nastavení, které přineslo to, co jsem očekával. Speciálně pak oceňuji ovladač HPF.
Co mi na EQ-200 vadí? Zásadně mi nevadí nic, přivítal bych asi jen větší tuhost otočných ovladačů a v některých extrémnějších nastaveních možná i trochu méně šumu (v mém nejběžnějším nastavení ale šum neřeším).
Pozn. 1: Přesto, že je Origin Effects Cali76 Bass Compressor klasicky velká krabička, nelze jej napájet baterií, jedinou možností je externí adaptér, který ovšem není v ceně. Napájení je klasicky 9V, nicméně kompresor si je vnitřně transformuje na 24 V, což umožňuje dosáhnout větší "hloubky" a čistoty zvuku a zpracovat i zvuk ze silných linkových zdrojů, např. kláves.
Pozn. 2: Cali76 BC je plně analogový kompresor na bázi FET tranzistorů. Průchod efektem je zapojen jako buffered bypass.
Technická specifikace
Analogový FET kompresor
Ovladače
Dry blend … 0 až +9 dB
Out level
In level
Ratio … 4:1 až 20:1
Attack/Release … fast Att (1,6 ms)/slow Rel (880 ms) → slow Att (5,1 ms)/fast Rel (73 ms)
HPF … 0 - 400 Hz
Threshold … fixní
Vstupní impedance … 1 MOhm
Výstupní impedance … 1 kOhm
Footswitch … buffered bypass, elektronický (tichý) spínač
Odběr proudu … 200 mA
Interní napětí … 24 V
Napájení … pouze ext. adaptér, 9V, 2,1 mm, center negative
Rozměry … 124 x 64 x 58 mm (vč. ovladačů)
Hmotnost … 553 g
Září 2024