Boss MD-200
Recenze: Boss MD-200 - digitální modulační multiefekt pro kytaru, baskytaru i jiné nástroje
Hodnocení
Popis: Digitální modulační multiefekt pro kytaru, baskytaru i jiné nástroje
Celkové hodnocení
absolutně (bez ohledu na cenu) ... 80 %
relativně vzhledem k ceně ... 70 %
Klady: Kvalitní provedení, několik pro mě dobře použitelných efektů, bohaté a často nadstandardní možnosti nastavení, nízká latence, teoretická možnost dalších vylepšení v budoucnu
Zápory: Ne zrovna intuitivní ovládání, některé pro mě či podle mě prakticky nepoužitelné efekty
Cena: 6.200,- Kč (říjen 2024)
Mé důvody k pořízení Boss MD-200
Při svém hraní sem tam potřebuji modulovat zvuk baskytary a chci mít tuto možnost i pro kytaru. To, co čas od času potřebuji, je především phaser, případně chorus. Za tímto účelem jsem do svého pedalboardu zařadil minipedál MXR M290 Phase 95. Na něm mi ale nevyhovuje jednak to, že při aktivaci posílí signál a já nemám možnost přímo na pedálu korigovat jeho výstupní hlasitost, a také to, že nelze odfiltrovat z modulace nejnižší frekvence, které efekt poněkud zahlcují a znečitelňují. Po nějaké době jsem tedy dospěl do situace, kdy jsem se rozhodl pořídit phaser, který mi nabídne i obě uvedené a na MXR Phase 95 nedostupné možnosti. Nabízely se některé specializované pedály, ale moje volba nakonec padla na Boss MD-200. Mezi hlavní důvody této voby patří moje záliba v digitálních či jinak moderně pojatých zařízeních a také fakt, že se jedná o multiefekt slibující přinést mnohem více muziky za peníze srovnatelné s leckterými specializovanými pedály. A toto rozhodnutí podpořilo i to, že jsem velice spokojeným uživatelem jiného zařízení z této řady, a to ekvalizéru Boss EQ-200. Před koupí jsem se ještě ujistil, že na pro mě důležitých efektech lze nastavit basový mód a bez dalšího zkoumání jsem MD-200 koupil.
Praktické zkušenosti
Provedení
Krabička je robustní jako všechny krabičky Boss řady 200, horní panel, přední a zadní stěna jsou z plechu, spodní strana a boky jsou plastové. Otočné ovladače také působí odolným dojmem, všechny vstupní a výstupní konektory jsou kovové, stejně jako tiché nožní přepínače. V plastovém boku jsou jen doplňkové konektory USB a MIDI. Výrobní kvalita je prvotřídní a zařízení jako celek dělá velice solidní dojem. Myslím, že i z pohledu estetického se jedná o zdařilý kousek a provedení tedy není vlastně co vytknout.
Ovládání
Ovládání není příliš intuitivní a k dosažení plné kontroly nad potřebnými funkcemi zařízení je třeba pročíst manuál. Intuitivnost ovládání je zásadně snížena použitím malého znakového displeje. Větší grafický displej, jaký je použit např. na stejně velkém EQ-200, by byl mnohem praktičtější, ale asi by se na krabičku této velikosti dobře nevešel při zachování dobré použitelnosti ostatních ovládacích prvků. Je tedy potřeba se smířit s malým displejem s omezenými možnostmi zobrazení důležitých informací.
Zvuk se ovládá šesti otočnými ovladači. Tři hlavní mají stejnou funkci pro všechny efekty (RATE, DEPTH a LEVEL), doplňkové ovladače PARAM 1, 2, 3 ale mají pro každý efekt jinou funkci a je třeba se poradit s manuálem, co že to který z těcho ovladačů vlastně dělá. Ovladač RATE je multifunkční, po jeho stisknutí se s jeho pomocí dají ovládat různá nastavení, v kombinaci s tlačítkem MEMORY se pomocí tohoto ovladače dá listovat v uložených paměťových místech apod. Ovladač LEVEL je standardně ovladačem výstupní hlasitosti, ale někdy funguje jako ovladač poměru efektovaného a čistého signálu (např. pro chorus, pokud je to tak v menu nastaveno).
Otočné ovladače nekladou příliš velký odpor a také označení jejich aktuální polohy bílou tečkou na lesklém povrchu není při pódiovém osvětlení příliš dobře vidět. Protože se ale předpokládá, že uživatel bude využívat možnosti uložení svých nastavení do některé ze 127 pamětí a nebude tak při vystoupení závislý na aktuální poloze těchto ovladačů, není toto při běžném použití na závadu.
Užitečnou vlastností všech pedálů Boss řady 200 je možnost nastavení sposty vlastností a způsobů chování různých ovládacích prvků, např. funkce nožních přepínačů, funkce externích pedálů zapojených do konektoru CTL1,2/EXP, rozsahu paměťových míst dosažitelných z panelu zařízení, funkce ovladače LEVEL pro některé efekty, mapování vstupních/výstupních konektorů atd.
Pedál ale nemá žádný neutrální stav, takže jeden nožní přepínač musí být vždy v módu On/Off a nemůže být využito jinak velice praktického nastavení Memory-Down/Memory-Up pro oba přepínače a paměti se musí přepínat jen v jednosměrné smyčce. To je trochu otravné, zvlášť když uživatel využívá více než několika jednotek paměťových míst. Je pak velice užitečné nastavit si co nejmenší potřebný rozsah pamětí, které se budou nabízet, aby se při hledání potřebného zvuku nemusely zbytečně překlikávat prázdné paměťové pozice.
Dva vstupní a dva výstupní signálové konektory umožňují zařízení používat ve stereo módu nebo ho přepnout do mono módu a jednu dvojici konektorů využít jako Send/Return efektové smyčky, do které je pak možné připojit další externí pedál. V módu efektové smyčky je také možné zvolit, jestli má být MD-200 zapojen před nebo za externím pedálem.
Efekty a zvuk
Obecně
Každý efekt má svoje vlastní funkce přiřazené ovladačům PARAM 1, 2, 3 a nkteré efekty mají také speciální možnosti ovládané nastavením v menu zařízení. Zvuk každého efektu je tedy dán kombinací polohy ovládacích prvků na panelu zařízení a souvisejících nastavení v menu zařízení.
Jedná se o digitální zařízení a A/D-D/A převody nutně spotřebují nějaký čas, takže mezi vstupním a výstupním signálem existuje jisté zpoždění, tzv. latence. To je důležitý údaj pro to, aby si uživatel mohl spočítat celkovou latenci zvukového řetězce, ve kterém může být více digitálních zařízení a lidské ucho je schopno latenci blížící se 10 ms už rozeznávat jako reálné zpoždění zvuku. Výrobce údaj o latenci MD-200 neuvádí, ale z informací některých nezávislých zdrojů k jiným zařízením Boss řady 200 lze usuzovat, že vlastní latence tohoto pedálu bude do 1 ms, což je velice pěkné.
Pozitivní je také to, že neefektovaný zvuk prochází pedálem zcela nezměněn.
Mé subjektivní hodnocení jednotlivých efektů z pohledu použití pro baskytaru (1 - dobré, 2 - jakžtakž, 3 - špatné):
U každého efektu jsem se pokusil najít co nejlepší nastavení, aby pro měl byl efekt co nejvíce přijatelný, a to jsem hodnotil. U hůře hodnocených efektů přikládám stručný popis důvodu pro mé hodnocení. Efekty flanger, phaser a auto wah byly přepnuty do basového módu.
CHORUS ... 1-2
CE-1 CHORUS ... 1 (mód Chorus), 1-2 (mód Vibrato)
FLANGER ... 1-2
PHASER ... 1
VINTAGE PHASER ... 1 (mód Thru), 3 (mód Crunch) ... Typ zkreslení, které mód Crunch nabízí, se mi opravdu nelíbí a nenapadá mě, k čemu by se dal využít.
CLASSIC VIBE ... 2 (mód Thru), 3 (mód Crunch) ... Typ zkreslení, které mód Crunch nabízí, se mi opravdu nelíbí a nenapadá mě, k čemu by se dal využít.
VIBRATO ... 1
TREMOLO ... 2
ROTARY ... 2-3 (mód Slow), 3 (mód Fast) ... V obou módech se ke zvuku přidává nepříjemné zkreslení a celkově ze zvuku nemám pocit simulace Leslie bedny.
AUTO WAH ... 3 ... To je velké zklamání. Očekával jsem něco jako můj oblíbený Boss AW-3, ale tak to rozhodně není a nenašel jsem žádné nastavení, ve kterém bych efekt prohlásil za pro mě použitelný.
SLICER ... 3 ... Nenacházím žádné rozumné využití pro tento zvukově experimentální efekt a jedná se (alespoň pro mě) o zcela zbytečnou hračičku, která zde je snad jen proto, aby se výrobce mohl chlubit větším počtem efektů. Možná se ale najde někdo, kdo by tuto specifickou záležitost uměl využít.
OVERTONE ... 2-3 ... To je po Auto Wah druhé zklamání. Očekával jsem použitelný oktavér i pro baskytaru, ale OVERTONE toto moje očekávání nenaplnil. Možná je to jeho kytarovým zaměřením (tento efekt nenabízí basový mód jako jiné - phaser, flanger, auto wah), takže se mi zdá, že nepracuje dobře s nízkými frekvencemi, ale celkově se mi nelíbí zvuk přidaných oktáv.
Shrnutí
MD-200 je určitě použitelná krabička. Cena není úplně nízká, ale dostáváte za ni prakticky všechny běžné i některé neběžné modulační efekty a z tohoto pohledu se cena jeví jako přiměřená až velmi dobrá. Pro kytaru se efekty zdají být použitelnější než pro baskytaru, ale i baskytarista si zde své najde (efekty flanger, phaser a auto wah je možné přímo přepnout do basového módu). Některé efekty jsou ale, alespoň podle mého názoru, pro baskytaru téměř nepoužitelné a nedoporučoval bych tuto krabičku kupovat tomu, kdo se těší na dobré automatické kvákadlo nebo oktavér. Na to si raději pořiďte mnohem lepší samostatné pedály.
Co na MD-200 hlavně oceňuji?
Kvalitní provedení, několik pro mě dobře použitelných efektů, bohaté a často nadstandardní možnosti nastavení, nízká latence, teoretická možnost dalších vylepšení v budoucnu
Co mi na EQ-200 vadí?
Ne zrovna intuitivní ovládání, některé pro mě či podle mě prakticky nepoužitelné efekty
Pozn. 1: Ve starších verzích firmware byly standardně dostupné jen paměti 1-4, paměti 5-127 byly pak dostupné pouze přes MIDI. V novějších verzích firmware jsou ovšem dostupné i bez MIDI ovladače všechna paměťová místa, v menu zařízení se pak nastavuje rozsah paměťových míst, která se budou v zařízení nabízet, aby uživatel nemusel přelistovávat všech 127 míst, když využívá třeba jen 5 pamětí.
Pozn. 2: MD-200 je možné poněkud nezvykle napájet třemi tužkovými bateriemi (tedy 4,5 V) nebo externím 9V adaptérem. Externí adaptér ale naštěstí může být jakýkoli s center-negative konektorem, který umí dávat alespoň 250 mA.
Odkazy
Na Internetu najdete řadu videí a jiných návodů na použití Boss MD-200. Mezi velice praktická videa (primárně se zaměřením na baskytaru) patří např. tato:
A jedno s přehledem všech efektů pro použití s elektrickou kytarou:
Technická specifikace
Digitální modulační multiefekt
32-bit AD/DA, 32-bit floating point processing, 96 kHz sampling rate, latence <1 ms
Počet paměťových míst … manuál + 127 pamětí
Efekty … chorus, CE-1 chorus, flanger (guitar/bass), phaser (guitar/bass), vintage phaser (MXR Phase 90)(guitar/bass), classic vibe, vibrato, tremolo, rotary, auto wah (guitar/bass), slicer, overtone
Ovladače … rate, depth, level, parametr 1, 2, 3
Konektory
INPUT (A/MONO, B) TS
OUTPUT (A/MONO, B) TS
CTL 1, 2/EXP TRS
MIDI (IN, OUT) miniTRS (stereo)
USB micro B
Bypass … buffered
Možnost efektové smyčky
MIDI I/O
Nominal Input Level INPUT A/MONO, B: -10 dBu
Maximum Input Level INPUT A/MONO, B: +7 dBu
Input Impedance INPUT A/MONO, B: 2 MOhm
Nominal Output Level OUTPUT A/MONO, B: -10 dBu
Maximum Output Level OUTPUT A/MONO, B: +7 dBu
Output Impedance OUTPUT A/MONO, B: 1 kOhm
Doporučená zátěžová impedance OUTPUT A/MONO, B: 10 kOhm a vyšší
Odběr proudu … 225 mA
Napájení … 9V adaptér nebo 3xAA/LR6 baterie
Rozměry … 101 (W) x 138 (D) x 63 (H) mm
Hmotnost … 680 g (vč. baterií)
Říjen 2024