Blackstar ID:60 TVP-H - nahrávání

Test: Digitální kytarový zesilovač Blackstar ID:60 TVP-H - nahrávání

V recenzi kytarového zesilovače Blackstar ID:60 TVP-H jsem se v samostatné sekci věnoval vstupům a výstupům. Tento článek je rozšířením původní recenze speciálně zaměřeným na nahrávání kytary pomocí tohoto aparátu, který nabízí opravdu pestrou paletu možností, jak žádaný zvuk zachytit.

Nadstandardně bohaté možnosti nahrávání jsou jednou z velice praktických výhod digitálního kytarového zesilovače. Tyto možnosti se dají rozdělit do tří základních skupin podle zdroje signálu:

Protože lze k zesilovači připojit reproduktory, což asi nikoho nepřekvapí, tak můžeme použít standardní snímání reproduktoru vhodným mikrofonem. V tomto tedy, logicky, ani digitální zesilovač nic nového nepřináší a zajímavé to začíná být až dále.

Linkový výstup na ID:60 není jen tak obyčejnou linkou. Tato linka je doplněna obvodem simulujícím zvuk reproduktoru, takže z linky nejde jen bzučení, jaké jde z linkových neemulovaných výstupů, ale již finální dále dobře použitelný zvuk, a to jak do P.A., tak pro nahrávání. Emulovanou linku má ale dnes už většina aparátů, takže ani v tomto ID:60 vlastně nevyniká. Co je zde ale navíc oproti většině konkurence, je možnost přepínání mezi dvěma módy linky, a to

        a) Stereo

Stereo je základní nastavení, ve kterém jde z linky stereo výstup (stereo jsou vestavěné efekty). Na toto stereo má vliv softwarový přepínač "Wide Stereo", který přepíná stereo mezi běžným a rozšířeným. Vyzkoušejte sami, co bude vašim uším a potřebám bližší. 

Zesilovač pozná, jestli je do linkového výstupu zapojen stereo kabel nebo mono kabel a podle toho rozhodí efekty do sterea nebo je nacpe všechny do mono kanálu.

        b) Mono/Clean

Po přepnutí do tohoto módu se ze stereo linky stane dvojitá mono linka, přičemž z jednoho kanálu jde zvuk zprocesovaný zesilovačem a z druhého čistý zvuk kytary bez jakéhokoli ovlinění zesilovačem. Toho se dá využít dvěma způsoby. Jedním z nich je možnost smíchat čistý a zprocesovaný zvuk a vytvořit tak nové zvukové barvy. Druhou cestou, jak využít nahraný čistý zvuk kytary, je pustit ho zpátky do zesilovače a procesovat ho dodatečně. To je možné buď analogově do kytarového vstupu, nebo digitálně přes USB. K reprocesingu zvuku slouží i "Reamping" mód, do kterého se dá zesilovač softwarově přepnout.

Pozn.: Na zvuku, který do linky jde, se podílí celý zvukový řetězec od Gainu a Volume vstupního kanálu přes 3pásmový ekvalizér včetně ISF, simulaci elektronek, efektovou sekci až po, možná trochu překvapivě, dvě třetiny master sekce, tedy Resonance a Presence. Jediné, co nemá na zvuk v lince vliv, je Master Volume.

USB výstup funguje ve stejných módech jako výstup linkový, tedy Stereo nebo Mono/Clean, jen se vše odehrává mezi zesilovačem a počítačem prostřednictvím standardního USB kabelu. Vše, co je napsáno výše u emulovaného linkového výstupu tedy platí i pro USB.

Shrnutí a celkové hodnocení

Blackstar ID:60 TVP-H je, co se týče zvukových výstupů, ve své kategorii celkem standardně vybaveným zesilovačem. Jak analogové, tak digitální výstupy jsou velice dobře použitelné jak pro nahrávání, tak pro živé zvučení.

Nadstandardní a praktická je možnost přepínání mezi plnohodnotným stereo módem (s ovládáním šíře sterea) a duálním módem mono/clean linkového i USB výstupu, která uživateli nabízí výborné možnosti optimalizace výstupu pro účely živého hraní a/nebo nahrávání.

U takovéto digitální mašiny bych asi čekal možnost výběru z více typů reproduktorových emulací na linkovém výstupu, což některá konkurence nabízí. No, třeba to zahrnou do nějakého budoucího updatu firmware.


Trhon.cz, 2015