Hocke BG110H

Recenze: Baskytarové kombo Hocke BG110H - mrňous na cvičení i menší akce

Popis: Baskytarové kombo s výkonem 60 W, s reproduktorem 10" a výškovým driverem.

Celkové hodnocení

  • absolutně (bez ohledu na cenu) ... 60 %

  • relativně vzhledem k ceně ... 85 %

Klady:

  • poměr kvalita/cena

  • malé rozměry a hmotnost

  • solidní zvuk

  • vypínatelná horna

  • vstřícnost pana Hockeho (vč. individuálních úprav)

Zápory:

  • při vyšší hlasitosti a některých "barvách" zvuku bedýnka chrčí

  • mohlo by to přece jen trochu více basovat.

Vyrobeno: 2010, Ing. Vladimír Hocke – Pardubice, Česká republika

Cena: 4.800,- Kč (Hocke Pardubice, únor 2010)

Popis, konstrukce

Když jsem stál před potřebou pořídit co nejmenší kombo s rozumným výkonem pro domácí a hospodské hraní, myslel jsem, že je to úkol snadný – malých basových aparátků je přece na trhu hodně, a tak si rychle vyberu.

Omyl. Aparátků je sice opravdu dost, ale pokud chcete, aby se dal skutečně použít i na živé hraní, byť jen v hospodě u piána a aby nebyl drahý, pak se výběr zásadně zúží. Brzy zjistíte, že prakticky žádné z komb s výkonem okolo 25 – 30 W se nehodí na nic jiného, než domácí cvičení. Důvodem není snad ani výkon sám, ale to, že všichni výrobci takovýchto kombíček (já jsem alespoň na žádnou výjimku nenarazil) šetří nejvíce na reproduktorech a výsledkem je nejen nic moc zvuk (ten podle mě ale není v této kategorii zas tak důležitý), ale především to, že při jen trochu razantnější hře reproduktor spolehlivě „rozchrčíte“ i při nepříliš velkých hlasitostech a jediným řešením je stáhnout basy, čímž se z basového komba stává jen hlučná plechovka. A to mluvím i o kombech věhlasných značek jako Fender, Hartke apod. Pokud tedy potřebujete, stejně jako já, něco co nejmenšího, co by ale zároveň použitelně hrálo nejen v tichu vašeho obýváku, pak nutně musíte zamířit výše ve výkonech. Tím ale logicky začnou stoupat i rozměry komb. Mými limity byly rozměry 35x35x35 cm a váha 12 kg. Mým základním kombem je totiž Hartke Kickback 12, což je samo o sobě už dost malé kombo, a tak moje nároky musely být takové, jaké uvádím, aby se mi vůbec vyplatilo do něčeho investovat. Výběr z běžně dostupných "low-price" aparátků se nakonec zúžil prakticky jen na dva – Line6 LowDown Studio 110 a Hocke BG110H (neuvažoval jsem aparátky, které byly sice malé a zvukově dobré, ale zároveň drahé). Co rozhodlo pro Hocke přes některé výhrady, které k tomuto kombu mám, a přes řádově chudší výbavu oproti Line6? Je to nižší cena, pro mě subjektivně lepší zvuk (i bez všech těch chemických zvukových možností, které má Line6) a v neposlední řadě podpora českého výrobce. Konstrukce se jeví jako solidní, povrch potažený kobercem je příjemný a mechanicky odolný. Z mechanických konstručních vymožeností mi možná jen trochu chybí něco jako výklopné nožky nebo něco jiného, co by umožnilo jednoduše nasměrovat reproduktor šikmo vzhůru, což je jak při domácím cvičení, tak při hospodském hraní velmi užitečné (nějak jsem si na to zvykl u basového Hartke Kickback i akustického Rolandu AC-60). Kombo nemá symetrickou linku, ale i ta asymetrická, která je zde kombinována s v jednom výstupu se sluchátky, je použitelná. Jedná se linku vyvedenou až za korekcemi zesilovače. Užitečným může být i výstup na externí reproduktor. S použitím madla na vrchní straně komba se jeho 11 kg snadno přenáší. Bedna i reproduktory jsou chráněny bytelnými plastovými rohy, resp. plechovou mřížkou. Mluvím o reproduktorech v množném čísle, protože kombo je vybaveno vypínatelným piezoelektrických výškovým reproduktorem. Existuje i varianta komba bez tohoto výškáče. Můžete dokonce volit i varianty osazení hlavním reproduktorem (Fane nebo Eminence). Popisované kombo je tedy jeho „nejvyšší“ variantou s hlavním reproduktorem Eminence a výškáčem.

Vše ostatní je o zvuku, který je hodnocen v samostatné kapitole.

Heslovité shrnutí parametrů komba Hocke BG110H:

Výkon: 60 W

Reproduktor: basový Eminence Beta-10A (250 W (500 W max.), 8 Ω, 10”, 51 - 3800 Hz, 97 dB), piezotweeter (vypínatelný)

Korekce: Basy, středy, výšky

Výstupy: Line Out/sluchátka, speaker out, balanced Line Out

Hmotnost: … 11 kg

Rozměry: šířka/výška/hloubka (v cm) … 40/33/30

Zvuk

Prvním zvukovým dojmem je, že kombo hraje hlasitěji, než byste čekali. Zvuk je jasný, průrazný ve všech pásmech. Basy jsou celkem výrazné, středů dost a výšek až až. Výšky se dají samozřejmě ovlivňovat zapnutím či vypnutím piezotweeteru, což má na zvuk celkem výrazný vliv. Kombo nenabízí nic víc, než jen třípásmové korekce zapojené ála Fender. Korekce basů a výšek jsou velmi účinné, korekce středů je naopak účinná poměrně méně. Kombo je výborné na basu, pro případnou kytaru či klávesy je sice také slušně použitelné především díky tweeteru, ale při tomto použití by bylo třeba středy přece jen potlačit více, než je zde možné. Ale to bych po něm už chtěl asi moc. Nevím, jak by hrál Fane, ale Eminence odvádí dobrou práci. Je ovšem třeba podotknout, že především se svojí aktivní basou Ibanez SRX 700, která má opravdu silný výstup a se kterou si některé labilnější aparátky moc neporadí, dostanu sem tam i tohle kombo do úzkých. Asi nejde o přebuzení zesilovače nebo nestíhání reproduktoru, ale o rozchrčení samotné konstrukce komba, resp. jeho vnitřní výstelky či něčeho kolem bassreflexu. Ještě výraznější je tento neduh při použití elektrického kontrabasu, který produkuje specifickou barvu zvuku, která kombu v tomto smyslu opravdu nesedí. Toto chrčení jsem trochu eliminoval zatlumením bassreflexu akustickým molitanem, ale neodstranil jsem ho. Zkusil jsem i vyměnit reproduktor za Celestion Pulse 10, ale výsledek je stejný. Při použití aktivní baskytary se slabším výstupem, případně pasivního nástroje se tento neduh prakticky neprojevuje.

Tato recenze je již druhou verzí. V první verzi jsem přece jen trochu kritizoval šum a také to, že hlasitost nešla nastavit zcela „na nulu“, aniž by se nestáhly všechny korekce. Teď již není co kritizovat. Sázka na domácího výrobce se i v tomto momentu ukázala jako šťastná. Pan Hocke po přečtení mé původní recenze poupravil předzesilovač a výsledkem je absolutní nula, tedy to, že šum zmizel úplně a se stažením hlasitostí už není taky žádný problém. Teď tedy kombo naopak zásadně chválím za příkladné ticho.

Suma sumárum – zvuk komba je středový, s výraznými výškami a slušnými basy, i když těch basů by tam přece jen mohlo být někdy více, aniž by se přidalo chrčení.

Spolehlivost, životnost

I po letech vše funguje jako na začátku, takže OK.

Závěrečné hodnocení

Ve své touze po miniaturizaci jsem udělal další krok. Z malé bedýnky Hocke BG110H se line solidní zvuk zastiňující leckteré konkurenty. Ke kombu mám sice nějaké výhrady, ale poměr cena/výkon/kvalita/rozměry je i tak dobrý. Za necelých 5.000,- Kč je to opravdu nadprůměrné kombo.

Červen 2010

Aktualizace, listopad 2011

Tak jsem udělal další dobrou zkušenost vyplývající z volby domácího výrobce aparátu. Zatoužil jsem po symetrickém linkovém výstupu (PRE) a po rychlé domluvě mi byl tento výstup obratem do komba doplněn, čímž toto kombíčko opět nabylo na užitečnosti. To, co je u pana Hockeho bez problémů možné, by asi s většinou jiných výrobců možné nebylo. Prostě pohoda…

Aktualizace, jaro 2015

Poté, co jsem začal hrát také na elektrický kontrabas, jsem zjistil, že, bohužel, tohle kombo pro tento nástroj vhodné není. El. kontrabas generuje (z piezosnímače pod kobylkou) zvuk ve frekvenčním složení, které kombu, resp. jeho reproduktoru nevyhovuje a aparát tak chrčí (viz také kapitolu Zvuk výše) i při celkem malých hlasitostech. To je jisté zklamání.