Laney R500H

Recenze: Relativně levný basový zesilovač s nadstandardními možnostmi ekvalizace

Úvod

O procesu, který vyústil v pořízení možná překvapivé kombinace relativně levného zesilovače Laney R500H a relativně drahého reproboxu Eich 115XS, píši na samostatné stránce.

Shrnu-li hlavní důvody pro pořízení zesilovače Laney R500H, pak jsou to

  • optimální výkon do 8 ohmů (potřeboval jsem něco zdola se blížícího 400 W),

  • nadstandardní ekvalizační možnosti,

  • rozumná cena

  • rozumná velikost a hmotnost

  • okamžitá aktuální dostupnost

Technické parametry

  • Výkon 500 W/4 Ohm, 350 W/8 Ohm

  • Rozměry 41 x 21 x 7 cm

  • Hmotnost 4,1 kg

  • Ovládací prvky: Gain, Comp, Enhance, Bass, Treble, EQ (10 kanálů), Volume

  • Vstupy: Normal, High, AUX In, FX Return

  • Výstupy: Speaker, D.I., FX Send, Tuner Out, Phones

  • Ostatní: Remote jack

Sestava Eich 115XS + Laney R500H

Laney R500H - přední panel

Laney R500H - zadní panel

Funkce jednotlivých prvků rozhraní zesilovače

  • Vstupy pro baskytaru - Normal pro pasivní nástroje či nástroje s nižší úrovní výstupu a High pro nástroje aktivní nebo pasivní s vyšší úrovní výstupu.

  • Ovladač Gain ovládá standardně zesílení předzesilovače. I při zapojení nástroje s vysokou úrovní signálu je možné Gain bez zkreslení vytočit hodně doprava, což je významné pro nastavení prahu, nad kterým spíná vestavěný kompresor.

  • Kompresor se zde dá pouze zapnout či vypnout. Jeho parametry jsou pevně dané, pouze ovladačem Gain lze ovlivňovat práh sepnutí kompresoru. Nepodařilo se mi zjistit, jak je kompresor nastavený, pracuje ale poměrně nenápadně a zdá se být užitečný. Dobré je, že kompresor téměř nešumí. Já ale používám kompresor v pedalboardu.

  • Ovladačem Enhance se nastavuje charakter ekvalizéru. Jde o specialitu, kterou se Laney hodně chlubí. Otáčením ovladače nejdříve dojde ke zvýraznění basů, resp. nižších středů, kolem poloh 6 a 7 dojde k ořezu frekvencí (HPF) pod 200 Hz, ke konci stupnice se prohlubuje útlum středů a lehké posílení basů a výšek. I když mě zprvu tento ovladač nijak nenadchl a nepoužíval jsem ho, tak jsem časem celkem přišel na chuť nastavení ovladače Enhance v první třetině jeho rozsahu, ve které dochází ke zvýraznění nižšího středního pásma frekvencí, což může celkem pěkně zvýšit "pevnost" basů při zachování jejich srozumitelnosti. Potenciálně zajímavý je i HPF kolem poloh 6 a 7, např. při hraní na kontrabas. Poslední třetina rozsahu, ve které dochází k potlačení středů v kombinaci se zvýrazněním výšek a basů, si mě ale nezískala. Na to je, podle mě, mnohem vhodnější grafický ekvalizér.

  • Ovladače Bass a Treble jsou klasickými ovladačemi basů a výšek v širším pásmu. Oba ovladače jsou laděny jako shelving, Bass na frekvenci 40 Hz, Treble na 3,5 kHz. Zajímavé je , že jsou tyto ovladače nezávislé na tom, jestli je zapnutý nebo vypnutý mezi nimi umístěný grafický ekvalizér, a účinek těchto ovladačů se tedy kombinuje s nastavením grafického ekvalizéru.

  • Grafický ekvalizér má 10 pásem naladěných od 30 Hz do 12 kHz a dokáže velmi účinně upravit zvuk. Tento ekvalizér je možné zapínat či vypínat ručně pomocí k tomu určeného přepínače nebo pomocí externího pedálu zapojenému do zdířky na zadním panelu zesilovače. To může být využito pro změny nastavení zvuku během hraní. Moje hlavní baskytara má sama o sobě tak pestré zvukové možnosti, že tuto možnost zatím nevyužívám, ale mít méně zvukově flexibilní nástroj, určitě bych ji při tom, co hraji, využil.

Pozn.: Pokud na všech pásmech rovnoměrně zvýšíte úroveň, je možné ekvalizér použít i jako clean booster.

  • Ovladač Volume nastavuje celkovou hlasitost včetně hlasitosti sluchátkového výstupu.

  • 3,5mm zdířka AUX In umožňuje připojení externího zdroje signálu, Phones pak vede zvuk do sluchátek.

  • D.I. výstup poskytuje symetrický signál nastavený na Pre, tedy neovlivněný korekcemi a je vyveden i před Gain, takže předává dál čistý signál, jaký přichází z nástroje. Trochu škoda je, že zde není možnost přepínat Pre a Post, chybí i přepínač odzemnění (Ground/Lift). Z D.I. výstupu jde signál linkové úrovně. Já ale pro zvukaře používám výstup D.I. boxu, který mám v pedalboardu, takže mi tato omezení nijak nevadí.

Pozn.: D.I. výstup je zřejmě zapojen jako odzemněný(?), protože se ukázalo, že byl použitelný, i když do něj byl zapojen kabel s aktivním fantomovým napájením.

  • Efektová smyčka je sériová, je umístěná za předzesilovačem a korekcemi, takže do ní jde kompletní zprocesovaný signál. Užitečnější by možná byla smyčka paralelní, ale já smyčku k ničemu nepoužívám, kompletní zvuk pro zvukaře tvořím v pedalboardu před zesilovačem, a tak to jen konstatuji.

  • Tuner Out je nesymetrická obdoba D.I. výstupu, tj. linkový výstup, do kterého jde čistý signál nástroje, bez jakéhokoli zesílení nebo processingu.

  • Nožním přepínačem připojeným k příslušné 6,3mm zdířce na zadním panelu zesilovače lze zapínat či vypínat 10pásmový ekvalizér. I při vypnutém 10pásm. ekvalizéru ovšem zůstává aktivní nastavení ovladačů Bass, Treble a Enhance.

Celkový dojem a hodnocení

Pozitiva

  • Dobrý zvuk i bez korekcí

  • Velmi nadstandardní možnosti ekvalizace

  • Vypínač 10pásmového ekvalizéru pro změnu nastavení zvuku během hraní

  • Bytelnost

  • Rozumná cena

Negativa

  • Absence přepínačů Pre/Post a Gnd/Lift pro D.I. výstup (pokud ho někdo bude chtít použít)

  • Pro mě trochu rušivé "okrasné" modré diody

  • Výstup na reproduktor pouze konektorem Speakon

Především díky skutečně nadstandardním možnostem ekvalizace zvuku nemám žádný problém přizpůsobit zvuk jakémukoli prostoru a být tak vítaným společníkem spoluhráčů v kapele i zvukařům. Velikost a hmotnost není v rámci konkurence nejmenší, ale je stále velice přijatelná. Cenu necelých 7.000,- Kč za nový kousek hodnotím jako velmi dobrou až výbornou.

Blokové schéma zesilovače Laney R500H

Trhon.cz, VI/2021

Aktualizace X/2021:

Po delším aktivním používání hodnotím jako nejlepší vlastnost tohoto zesilovače nadstandardních možností ekvalizace zvuku, a to i zpočátku na pohled zbytečnou kombinaci nezávislých širokopásmových korekcí Bass a Treble s 10pásmovým ekvalizérem. Pro dosažení výborné srozumitelnosti na pódiu a přizpůsobení zvuku nejrůznějším prostorům to funguje skvěle. Vestavěný D.I. výstup nepoužívám, stejně jako efektovou smyčku. Ovladač Enhance mám stále v poloze na 9 hodinách, kde, podle mě, zvuku slouží nejlépe. Takže jediné, co bych zesilovači vytknul i po delším používání, jsou ty modré diody. Sice s nimi mohu směle konkurovat kytaristovu modře žhnoucímu zesilovači Hughes&Kettner, ale diody jsem měl dokonce chvíli přelepené, kvůli obavě o dostatečné chlazení jsem je ale zase obnažil. Kdyby šly vypnout, byl bych úplně spokojený. Také jsem zjistil, že zesilovači jako ulitá padne taška původně určená pro pedalboard RockBoard Jam, který nepoužívám, čímž jsem velmi rychle a uspokojivě vyřešil otázku, kam se zesilovačem při transportu.