Line6 HX Stomp XL
Recenze: letitý, ale stále vynikající digitální všeuměl pro kytaru a baskytaru
Úvod
Již nějakou dobu jsem pokukoval po kompaktním a přitom dostatečně komplexním digitálním řešení pro elektrickou kytaru, baskytaru a, optimálně, i pro akustickou kytaru. Pouhé multiefekty pro mě nebyly dostačující, chtěl jsem nahradit nejen řadu samostatných efektových pedálů, ale i kytarový zesilovač a reprobox, takže jsem hledal zařízení typu "profiler" nebo "modeller".
Pozn.: Předtím jsem vyzkoušel i moderní simulační krabičky, např. i Boss IR-200, ale zjistil jsem, že v nich jen těžko nacházím pro mě dobře použitelný zvuk a že potřebuji něco komplexnějšího.
Jaká kritéria jsem si tedy nadefinoval?
Must-have
Nabídka rozumného množství nejpoužívanějších kytarových efektů
Simulace kytarových zesilovačů a reproboxů
Nějaká podpora pro baskytaru
Rozměrová kompaktnost, robustnost, možnost použít jako součást pedalboardu
Možnost routingu signálu jeden vstup --> dva oddělené výstupy (jeden pro baskytaru, jeden pro kytaru)
Minimálně 12 paměťových míst pro uživatelské zvuky/nastavení
Nízká latence
Pozitivní uživatelské recenze zásadně převažující nad negativními, pozitivní doporučení pro použití s baskytarou
Dobrá podpora ze strany výrobce, aktualizace FW
Cena do 20.000,- Kč vč. DPH
Nice-to-have
Podpora pro akustickou kytaru
Možnost práce s IR impulsy třetí strany
MIDI řízení
Intuitivní uživatelské rozhraní
Do koše s výběrem zařízení, která by mohla splňovat moje představy, se nakonec v danou chvíli dostala tato:
Boss GT-1000 Core
Headrush Core
Hotone Ampero II Stage
Hotone Ampero II Stomp
Kemper Profiler Player
Line6 HX Stomp
Line6 HX Stomp XL
Neural DSP Nano Cortex
Už z nadpisu článku vyplývá, že jsem nakonec zvolil Line6 HX Stomp XL, který podle všech dostupných informací splňoval všechny moje požadavky včetně těch "nice-to-have". Narazil jsem ovšem na dvě jeho potenciálně problematické vlastnosti, které jsem si předtím nevydefinoval v kritériích výběru, ale které mě donutily nad výběrem ještě trochu popřemýšlet, a to
vysoký proudový odběr a z něho vyplývající ne zrovna jednoduché řešení napájení tohoto zařízení ze společného pedálového multizdroje (opravdu bych nechtěl mít k tomuto zařízení samostatný napájecí adaptér),
stáří - HX Stomp je v roce 2024 de facto již 10 let staré zařízení, což je v digitálním světě opravdu dlouhá doba a vyvolává to úvahy, jestli je takto staré zařízení obecně rozumné ještě pořizovat.
Pozn.: Původně jsem se rozhodl pro kompaktnější HX Stomp, nicméně rychle dostupná byla pouze jeho hardwarově rozšířená verze HX Stomp XL. A ukázalo se, že jsem udělal dobře, že jsem pořídil právě tuto rozšířenu verzi.
Základní popis a celkové hodnocení
Popis: HX Stomp XL je rozšířená verze velmi populárního HX Stomp, malého brášky velkého Line6 Helix. Jedná se o zjednodušenou verzi primárně kytarového (ale i baskytarového) multiefektu a simulátoru zesilovačů a reproboxů, který má ale i tak ambice nahradit kompletní pedalboard kytaristy i baskytaristy, případně i hráče na jiné nástroje (akustická kytara, klávesy, ...), případně se stát součástí pedalboardu spolu s dalšími pedály a zbavit muzikanta potřeby používat specializovaný zesilovač a reprobox.
Celkové hodnocení
absolutně (bez ohledu na cenu, v kategorii kompaktních "pedalboardových" zařízení) ... 90 %
relativně vzhledem k ceně ... 85 %
Pozitiva:
Dobrý zvuk, bohaté možnosti jeho nastavení
Dobré ovládání i při živém hraní
Široká a dlouhodobě budovaná komunita uživatelů, spousta sdíených zkušeností, tipů apod.
I po těch letech stále dobrá podpora ze strany výrobce, časté updaty firmware a udržování konkurenceschopnosti
Dlouhými roky ověřená konstrukce
Další dílčí pozitiva (viz kapitoly níže)
Negativa:
Na digitální svět vysoké stáří konstrukce a z ní vyplývající možné limity dalších aktualizací firmware a možností zařízení
Pro někoho možná poněkud nemoderní design
Přece jen možná trochu vyšší cena
Některá další dílčí negativa (viz kapitoly níže)
Praktické zkušenosti a dílčí hodnocení
Nemá smysl zde popisovat, co všechno Line6 HX Stomp XL umí, je toho opravdu hodně a každý si je schopen najít na Internetu spoustu videí a diskusí na toto téma. Já pouze uvedu některé své zkušenosti s použitím HX Stomp XL, které nakonec vedly k tomu, že jsem se rozhodl si zařízení ponechat, a to přesto, že ne všechny tyto zkušenosti byly pozitivní.
Provedení
Pozitiva:
HX Stomp XL je vyroben jako mechanicky velice odolná věc, tělo je z kovového odlitku a dostatečně robustní jsou také všechny ovládací prvky. Některé konkurenční výrobky vypadají moderněji a elegantněji, ale HX Stomp svým provedením jasně říká, že se na něj člověk nemusí bát šlápnout. Pozitivně hodnotím i to, že všechny konektory typu jack jsou kovové, a těší mě i maličkost v podobě ovladače výstupní hlasitosti zamačkávaného do těla přístroje.
Negativa:
Reálně žádná negativa nenacházím, ale, mám-li něco vymyslet, pak displej je relativně malý a není dotykový, takže ve srovnání s některou konkurencí s velkými dotykovými displeji působí poněkud zastarale, ostatně stejně jako celkový design HX Stomp XL. Z pohledu praktického použití při živém hraní to ale vidím spíše jako výhodu - nabízí se méně prostoru k mechanickému poškození displeje a dotykovost displeje mi v tomto případě také nechybí, na takto malém displeji by ani nebylo praktické snažit se něco trefit prsty.
Také je potřeba trochu brát ohled na to, že HX Stomp XL váží 1,5 kg, což není úplně málo a je třeba na to myslet např. při jeho instalaci na pedalboardu.
V negativech provedení by mohlo být uvedeno ještě napájení, tomu jsem ale věnoval samostatnou kapitolu níže.
Pozn.: Zatímco u menšího HX Stomp jsou všechny vystouplé ovládací prvky, tedy otočně-klikací ovladače a nožní spínače, víceméně ve stejné rovině, u verze XL horní řada nožních spínačů výrazně převyšuje otočné ovladače, čím jim poskytuje dodatečnou ochranu proti mechanickému poničení.
Komunikační a zvukové rozhraní
Line6 HX Stomp XL nabízí stejné vstupy, výstupy a další konektory jako menší HX Stomp, díky svým větším rozměrům si je ale mohl výrobce dovolit umístit všechny na delší stranu zařízení. Všechny T(R)S konektory jsou kovové. Konektor pro připojení k počítači je typu USB-A, což modernosti vzhledu zařízení nepřidá, ale je to stále funkční a nepředstavuje to zas tak významnou komplikaci při připojování k moderním IT přístrojům. MIDI konektory jsou v původním 5pinovém DIN provedení, což je opět i dnes stále ok. Užitečnou vlastností je možnost připojení expression pedálů (až dvou) nebo až dvou externích spínačů prostřednictvím speciálního TRS konektoru. Efektová smyčka reprezentovaná jedním stereo Send konektorem a dvěma mono Return konektory je také velmi užitečná a navíc se dá softwarově přemapovávat na nezávislé výstupy, AUX IN apod. Z pohledu praktického použití právě např. při použití Send jako nezávislého výstupu by ale možná bylo o něco praktičtější, kdyby místo jednoho stereo konektoru Send byly k dispozici dva mono. Hlavní zvukový výstup je vyveden do dvou symetricky zapojených TRS konektorů, což je i pro zvukaře zcela v pořádku, nicméně k dokonalosti by se HX Stomp ještě přiblížil, pokud by byl k dispozici stereo D.I. výstup osazený XLR konektory. I hlavní vstupy jsou zapojeny symetricky.
Jako zvukový převodník funguje HX Stomp bez problémů a je schopen signál z USB vstupu přijmout jako standardní vstupní signál se stejnými možnostmi jeho následného zpracování jako u vstupů analogových.
Pozitiva:
Široká nabídka vstupů a výstupů různě mapovatelných v rámci bohatých možností routingu signálu
Kovové vstupní konektory
Konektor pro připojení externích ovladačů (dva spínače nebo dva expression pedály)
Co může být symetrické, také symetrické je
Bezproblémové USB propojení s počítačem
Negativa:
Symetrické výstupy by mohly být vyvedeny také do XLR konektorů
Stereo Send by mohl být spíše 2 x mono
USB konektor by mohl být typu USB-C
Napájení
Napájení HX Stomp XL může být zdrojem potíží a vícenákladů a jedná se o prakticky jedinou věc, která by se zařízení dala objektivně vytknout a kterou prakticky každý uživatel HX Stomp/XL řeší, proto mu věnuji samostatnou kapitolu.
Napájení HX Stomp/XL z pedalboardového zdroje či multizdroje spolu s dalšími pedály
Dle výrobce HX Stomp/XL vyžaduje napájení externím zdrojem poskytujícím stejnosměrné napětí 9 V a proud až 3 A. Takový zdroj je k HX Stomp/XL přibalen. Má-li ale být HX Stomp instalován jako součást pedalboardu, což je, myslím, typický způsob jeho použití, pak je žádoucí připojit ho na společný zdroj napájející i ostatní pedály na pedalboardu. A v tu chvíli často vyplavou na povrch dva problémy:
Prakticky žádný pedalboardový multizdroj neumí dávat 3 A z jednoho výstupu.
Napájecí konektor HX Stomp je rozměrů 5,5 x 2,5 mm center negative, zatímco většina běžných pedálů využívá standard 5,5 x 2,1 mm center negative.
Nejjednodušším řešením je použít adaptér, který je přibalený k HX Stomp, pořídit proudové rozbočovací kablíky a s jejich pomocí napájení přivést i k ostatním pedálům. Většinou je třeba ještě doplnit redukci z konektoru 5,5 x 2,5 mm na 5,5 x 2,1 mm. Nepřesáhne-li součet odběrů proudu na ostatních pedálech cca 1,5 A, pak je vše v pořádku. Reálný odběr HX Stomp je totiž kolem 1 A, s rezervou do 1,5 A. Toto řešení funguje, pokud nevadí, že napájení jednotlivých pedálů není izolováno, což může být příčinou rušení, a že k pedalboardu vede poměrně tenký kablík od adaptéru, což se může při živém hraní ukázat jako málo robustní řešení.
Chcete-li využít pedalboardový multizdroj s izolovanými výstupy k jednotlivým pedálům, pak se může řešení stát komplikovanějším a nákladnějším. Snad žádný z běžných multizdrojů není schopen dávat z běžného výstupu byť 1 A. Max. proudové zatížení výstupů většiny běžných multizdrojů bývá 500 mA, leckdy i méně. Existují ovšem a ty je třeba v takovém případě hledat. Běžným řešením je totiž napájení jednoho zařízení s vysokým nárokem na odběr proudu z více než jednoho výstupu multizdroje najednou. Je třeba pořídit slučovací kabel, který sloučí dva výstupy multizdroje do jednoho konektoru. Je třeba dávat pozor na typ takového kabelu, musí se jednat o proudový slučovač, který nebude sčítat výstupní napětí (to musí stále být 9 V). Jak jsem již uvedl výše, HX Stomp standardně odebírá proud cca 1 A, je ale třeba počítat s nějakou rezervou. Použití dvou 500mA výstupů tedy není nejlepším řešením, protože zdroj pak pracuje prakticky neustále na své hranici a hrozí jeho bezpečnostní odpojení, v horším případě přehřátí. I ze zkušeností mnoha jiných jsem odvodil, že dostatečnou rezervu přináší cca 1200 mA. Je tedy třeba najít multizdroj s výstupy zatížitelnými na 600 mA či více. Mezi uživateli HX Stomp je nejpoužívanějším v Dánsku vymyšlený a v Polsku vyrobený zdroj Cioks. Zdroje Cioks jsou stavěny standardně na zatížení až 660 mA při 9 V na jeden výstup. Stejné řešení jsem zvolil i já a, vzhledem k předpokládanému počtu pedálů, které bych mohl chtít napájet, jsem zvolil model Cioks DC7. Dva výstupy napájejí HX Stomp a dalších pět izolovaných výstupů mám pro jiné pedály (aktuálně používám tři - kompresor, ladičku a preamp).
Multizdroje Cioks mají výhody ve vyšším max. proudovém zatížení jednotlivých výstupů, v možnosti nastavení výstupního napětí na každém výstupu (9, 12, 15, 18 V), možnosti připevnění k pedalboardu pomocí šroubků, skvělé výrobní i součástkové kvalitě a také v rozměrech (např. Cioks DC7 je vysoký jen 2,5 cm). Mají ale také pár nevýhod:
Výstupy nejsou osazeny běžnými napájecími konektory, ale konektory RCA (cinch), takže nelze jen tak použít standardní napájecí kablíky s konektory 5,5 x 2,1 mm, kterých doma má každý možná spoustu. Konektory RCA jsou ale, na druhou stranu, mnohem méně náchylné k uvolnění kabelu než běžné napájecí konektory.
I když jsou multizdroje Cioks nízké a vejdou se tak i pod nižší pedalboardy, tak leckteré z nich, konkrétně např. Cioks DC7 s výstupy vyvedenými na dvou protilehlých stranách (čytři a tři), vyžadují docela dost místa kolem sebe, aby bylo dost prostoru pro připojení kabelů k pedálům. Často jediným řešením je pak tento zdroj připevnit někam doprostřed spodní strany pedalboardu, což nebývá vždy praktické.
Zdroje Cioks nejsou levné (Cioks DC7 stojí v tuto chvíli cca 5900,- Kč, menší Cioks Sol s pěti výstupy cca 4200,- Kč).
Zdroje Cioks jsou osvědčeným řešením napájení právě HX Stomp a je praxí prokázáno, že dva 660mA výstupy toto zařízení spolehlivě "utáhnou". Cioks také nabízí doplňkové napájecí kablíky přímo pro HX Stomp (slučovací a s 2,5mm konektorem).
Ale výše popsané jistě není jediným řešením.
Pozn.: Zatím jsem se nesetkal s propojením více než dvou výstupů multizdroje pro napájení jednoho zařízení a v běžné nabídce obchodů ani nevidím příslušné slučovací kabely.
Pozitiva:
HX Stomp je napájen standardními 9 V přes center negative konektor.
Adaptér 9 V / 3 A je dodáván spolu s HX Stomp.
Negativa:
Výrobce hrozí odběrem proudu až 3 A, reálně je to cca 1 A, ale i to je dost a v napájení je třeba počítat s rezervou.
Napájecí konektor není nejběžnější standard 5,5 x 2,1 mm, ale 5,5 x 2,5 mm.
Výše uvedené lehce komplikuje případnou snahu o napájení HX Stomp z běžného pedalboardového zdroje spolu s dalšími pedály.
Ovládání
Ovládání HX Stomp XL ovládacími prvky přímo na krabičce není úplně intuitivní, ale potřebné základy se dají zvládnout velmi rychle. Intuitivnost ovládání se v některých případech časem snižuje, a to v závislosti na přibývajících funkcích a možnostech, které přinášejí nové verze firmware, pro které ale někdy už není k dispozici optimální hardwarový ovládací prvek. To se, samozřejmě, netýká ovládání pomocí software HX Edit, což je ostatně doporučený způsob, jak nastavení HX Stomp ovládat.
Hardwarové ovládací prvky přímo na krabičce ovšem dovolují nastavit cokoli i bez použití počítače. Všechny otočné ovladače jsou zároveň klikací a kombinací otáčení s klikáním, případně současným stiskem více tlačítek apod. se dá dosáhnout jakékoli žádoucí akce v nastavení přístroje. Zajímavostí je i dotyková citlivost nožních spínačů, která dále rozšiřuje možnosti nastavování parametrů jen s pomocí hardwarových prvků.
Menší HX Stomp nabízí tři nožní spínače, HX Stomp XL jich pak nabízí osm. Z pohledu co nejneomezenějšího ovládání zařízení při živém hraní je, samozřejmě, výhodou mít spínačů co nejvíce a přiřadit jim funkce, které potřebujete mít k dispozici bez nutnosti přepínat předtím mezi různými módy apod. Osobně jsem velmi rád, že v době, kdy jsem se rozhodl o koupi HX Stomp, nebyla základní verze na skladě a já jsem se tak rozhodl pořídit verzi XL. Sice se mi vejde na můj pedalboard jen tak tak, ale výhod většího počtu nožních spínačů si užívám. A to jsem si tyto možnosti ještě rozšířil - pořídil jsem dvouspínačový Hotone FS-1 Ampero Switch, který se k HX Stomp připojí TRS-TRS kabelem a který dále rozšiřuje možnosti nožního ovládání zařízení. Mám tedy nyní k dispozici 10 nožních spínačů, ale užil bych jich ještě více, a to proto, že HX Stomp nabízí opravdu hodně možností ovládání v reálném čase a, chcete-li kombinovat přepínání mezi bankami, presety a snapshoty, k tomu ještě samostatně ovládat efekty/bloky ve zvukovém řetězci a to vše na jedno šlápnutí, pak se hodí každý spínač.
V tuto chvíli mám nožní spínače nakonfigurovány takto:
UP, DOWN, A, B, C, D ... zapínání/vypínání 6 efektů/bloků na konkrétním presetu (Pozn.: Ve zvukovém řetězci můžete mít až 8 bloků, takže ani takto není možné ovládat všechny)
MODE ... přepínání mezi módy Stomp/Preset/Edit (ve Stomp módu spínači UP, DOWN, A, B, C, D ovládám jednotlivé efekty/bloky v presetu, v Preset módu spínači UP, DOWN přepínám banky (stránky) s presety a spínači A, B, C, D volím preset)
TAP ... true bypass
Externí 1, 2 ... Snapshot up/down
Ovládání pomocí software HX Edit má jinou logiku, ale je přehledné a, dá se říct, intuitivní. Software HX Edit nenabízí jen možnosti pohodlného nastavování celého zařízení, ale např. i zálohování nstavení zařízení na disk počítače a další užitečné funkce.
Pozitiva:
HX Stomp je možné plnohodnotně ovládat i hardwarovými ovládacími prvky
Nožní spínače lze bohatě konfigurovat a způsob ovládání zařízení lze dobře optimalizovat pro konkrétní potřeby, např. při živém hraní
Ovládací prvky lze rozšířit pomocí externích nožních spínačů nebo expression pedálů
Software HX Edit je funkční a ovládání HX Stomp jeho prostřednictvím bezproblémové a praktické
Negativa:
S přibývajícími aktualizacemi firmware přestávají původní hardwarové ovládací prvky stačit a ovládání tak není zcela intuitivní.
Ani osm nožních spínačů HX Stomp XL nemusí stačit pro zcela pohodlné ovládání při živém hraní.
Zvuk a možnosti jeho nastavení
Hodnocení zvuku je velmi subjektivní, ale já mohu říct, že jsem poměrně rychle našel zvuk, který se mi líbí, a to jak pro kytaru, tak pro baskytaru, což byl ostatně hlavní důvod, proč jsem se rozhodl HX Stomp si ponechat. I následující hodnocení je ale mým subjektivním hodnocením, se kterým se nemusí každý ztotožnit. Vybírám pro mě důležitá či zajímavá pozitiva i negativa:
Pozitiva:
Velmi bohatá nabídka efektů a simulací, ze kterých je většina reálně použitelná
Bohaté možnosti routingu signálu
Některá až nečekaně detailní a užitečná nastavení, např. vstupní impedance, detailní parametry odezvy lamp v simulacích kytarových zesilovačů, polohy snímacích mikrofonů u simulací reproboxů, ...)
Snapshot mód
Speciální bloky (aparáty, efekty) i pro baskytaru
Možnost použití externích IR impulsů
Nízký šum
Nízká latence
Negativa:
Některé méně použitelné efekty či simulace
Absence některých očekávaných efektů (např. dobré basové ekvalizéry)
Vysoká výpočetní náročnost některých efektů (např. pitch efekty, simulace) a z jejich použití vyplývající možné omezení v počtu bloků, které lze v signálovém řetězci kombinovat
Technické parametry
Více než 300 efektů aj. … Distortion, Delay, Reverb, Modulation, Pitch shift, Synth filter, Compressor/Limiter, Wah; 80+ Amps, 60+ Cabinets, 3D Mic Placement
Looper … 60 s (mono), 30 s (stereo) ; 6-switch Looper, 1-switch Looper, Shuffling Looper
Podpora IR třetích stran … Dual IR Block, možnost uložení až 128 IR
Dynamický rozsah … 123 dB
Procesor … 450MHz SHARC DSP
Max. 8 simultánně využívaných bloků/efektů
Počet pamětí pro presety … 128
Ovládací prvky
8 kapacitních nožních přepínačů s barevným podsvětlením
5 otočných a klikacích ovladačů parametrů
4 ovládací tlačítka
1 otočný ovladač hlasitosti
1 vypínač
Volitelné až 2 externí pedály (switch, expression)
Vstupy/výstupy
Stereo efektová smyčka (send TRS, return L TS, return R TS)
Return L/R namapovatelné jako AUX In
2 nástrojové vstupy (L/mono, R), TS
2 hlavní výstupy (L/mono, R), symetrické TRS
1 sluchátkový výstup, TRS
2 MIDI konektory (IN, OUT/THRU), 5pin DIN
USB A
Routing … Split/Parallel (cesty A/B)
Bypass … True nebo DSP
Software … HX Editor
Rozměry … 316 x 120 x 68 mm
Napájení … pouze ext. zdroj, konektor 5,5 x 2,5 mm, center negative
Odběr proudu … 3 A max (reálně cca 1 A)
Hmotnost … 1,5 kg
Trhon.cz, I/2025