Aria SWB Lite
Recenze: Aria SWB Lite One w/BIS - elektrický kontrabas nižší střední třídy
Obecný úvod
Také koukáte po nějakém řešení, které by váš zvuk přiblížilo zvuku akustického kontrabasu, ale máte jen průměrně velký byt a normální auto, takže pořízení velkého akustického kontrabasu není to správné řešení pro vás? Pokud ano, tak se nabízí v podstatě dvě řešení - bezpražcová baskytara, akustický nebo elektrický kontrabas (dále také označovaný jako EUB, tedy "electric upright bass").
Pomocí bezpražcové baskytary se ke kontrabasovému zvuku opravdu přiblížit dá, existují i baskytary s kobylkovými piezo snímači, které by se měly k tomuto zvuku dostat ještě blíže, než ty se snímači elektromagnetickými, osobní zkušenost s nimi ale nemám. Mám dlouhodobou zkušenost s baskytarou Cort B4FL, která s hlazenými strunami odvádí v tomto směru docela dobrou práci, a pak jsem různě zkoušel akustické baskytary, z nichž mě ale žádná nepřesvědčila a, podle mě, ani nedosáhla takového přiblížení zvuku akustického kontrabasu jako zmíněná "kortka".
Zabrnkal jsem si i na standardní akustické kontrabasy velikosti 1/1 i 3/4 a zjistil jsem, že, kromě již zmiňované pro mě nepraktické velikosti, mi v jejich dobrému užití brání moje fyzická nedostatečnost, konkrétně malá síla v levé ruce, což má za následek to, že po několika minutách mačkání tuhých a vysoko posazených kontrabasových strun levá ruka umdlévá a není dále schopna uměleckého výkonu. Téměř celoživotní hra na baskytary mě na tuhle dřinu prostě nepřipravila. Když si pak uvědomím, že hlavní případné užití kontrabasu vidím ve hře s elektrifikovanou kapelou a musel bych tedy elektrifikovat i kontrabas a tím ho do jisté míry stejně zbavit zvukové autentičnosti, pak mi jako optimální řešení vychází kontrabas konstruovaný od začátku jako elektrický.
Jak vybírat elektrický kontrabas?
Lehké to není. Pro všechny el. kontrabasy platí, že jsou oproti baskytarám relativně dražší, než by odpovídalo jejich konstrukci a kvalitě. Srovnává se to těžko, ale můj dojem je, že EUB bude stát cca dvojnásobek toho, co baskytara ve srovnatelné třídě. Trh s EUB je ale menší a tak to prostě je. Celosvětově je nabídka EUB hodně široká, pokud ale budete chtít hledat v nabídce běžných obchodů nabízejících hudební nástroje v Česku, pak se nabídka zúží na několik málo značek a typů - Aria, Gewa, Harley Benton, NS Design, Stagg, Yamaha a možná by se ještě našlo něco málo dalšího. Pokud si ještě dáte jako podmínku to, že byste si chtěli kontrabas fyzicky osahat v nějaké prodejně, smrskne se nabídka ještě více. V tuto chvíli pomíjím nabídku použitých nástrojů, i když ani ta spektrum příliš nerozšiřuje.
Jako jinde, i tady bude asi základem výběru stanovení si maximální ceny, kterou jste ochotni do nákupu investovat. Do ceny takové investice je vhodné nepočítat jen cenu samotného nástroje, ale i případného příslušenství, tedy především obalu (většina je ovšem dodávána v rozumném měkkém obalu), příp. stojanů, popruhů, efektových pedálů, aparatury apod. Leckteré nástroje jsou součástí promyšleného systému příslušenství, které bývá poměrně drahé a přitom je jen těžko nahraditelné něčím levnějším. Některé značky EUB mají i svoje vlastní struny, které bývají opět dost drahé, nicméně obecně platí, že na jakýkoli EUB lze použít běžné kontrabasové struny velmi rozdílných cenových relací.
Příklady cenových pásem a kandidátů nákupu (uvažuji jen základní nákupní cenu nástroje + příslušenství, které je v této ceně):
do 20.000,- Kč
Harley Benton EUB 500 ... HB je obchodní značka Thomann.de. Osobně jsem tyto nástroje nezkoušel, podle internetových diskusí ale za úvahu stojí, pokud netoužíte po nějakém kontrabasovém high-endu. Jedná se o nástroj s aktivní elektronikou. V ceně je měkký obal.
Stagg EDB ... Celá řada nástrojů Stagg EDB se vejde do 20.000,- Kč. Jedná se o solidní EUB. Mně tyhle nástroje nějak nesedly (alespoň v továrním nastavení na prodejně) a celkově se mi moc nezalíbily, to je ale subjektivní dojem. Objektivně jsou ale použitelné a odpovídají ceně. Jedná se o aktivní nástroje. V ceně je měkký obal. Výhodou nástrojů Stagg je možnost dokoupení levného pevného pouzdra, do kterého se, bohužel, nevejde prakticky žádný jiný nástroj, protože Staggy jsou rozměrově nejmenší, konkrétně nejužší.
do 30.000,- Kč
Aria SWB Lite ... Aria SWB Lite je nástroj přibližně třídy srovnatelné s nástroji Stagg, mně osobně ale připadla tak nějak sympatičtější v některých detailech a také hrála o něco "akustičtěji", než Stagg. V provedení BIS má, kromě základního kobylkového piezo snímače, i elektromagnetický snímač pod strunami. Jde o aktivní nástroj. V ceně je měkký obal. Další značkové příslušenství není k mání.
do 40.000,- Kč
NS NXT Double Bass ... Nástroje NS Design se vyrábějí v Hořovicích, což mi bylo velmi symaptické. Řada NXT je řadou základní, má jen kobylkový piezo snímač a je pasivní. Celkově jde již o vyšší třídu nástrojů. V ceně je polotvrdý obal a stojan. V nabídce je celý systém značkového příslušenství včetně různých stojanů, bodců, spec. popruhů a strun.
NS NXT Omni Bass ... Pro Omni Bass platí totéž, co pro Double Bass, specialitou Omni Bass je ovšem to, že její menzura je zkrácená na menzuru běžné baskytary (34") a jedná se tedy o velmi zajímavou alternativu pro baskytaristy, kteří chtějí kontrabas, ale nechtějí nic většího, než je baskytara. V ceně je polotvrdý obal a speciální popruh.
nad 40.000,- Kč
NS CR, CRT, EU Double Bass ... Řady CR, CRT, EU jsou vyššími řadami nástrojů NS Design, jsou vybaveny i elmag snímači a aktivní elektronikou. V ceně je polotvrdý obal a stojan vyšší řady.
NS CR Omni Bass ... Pro Omni Bass platí totéž, co pro Double Bass, specialitou Omni Bass je ovšem to, že její menzura je zkrácená na menzuru běžné baskytary (34") a jedná se tedy o velmi zajímavou alternativu pro baskytaristy, kteří chtějí kontrabas, ale nechtějí nic většího, než je baskytara. V ceně je polotvrdý obal a speciální popruh.
Yamaha Silent Bass ... Nástroje Yamaha Silent Bass jsou téměř etalonem vyšší třídy takových nástrojů.
Pozn.: Všechny uvedené EUB jsou velikosti 3/4, řada z nich se vyrábí ve 4strunných i 5strunných verzích.
Můj výběr
Už před časem mi padly do oka nástroje NS Design. Také jsem měl možnost si na ně párkrát zahrát a i z toho jsem byl nadšený. Vybavenější řady CR, EU a spol. byly zcela mimo moji finanční představu, nicméně i základní řada NXT se mi líbila. Líbil se mi i systém do detailu domyšleného příslušenství. Hodně jsem špekuloval, jestli jít do kontrabasu (NS NXT Double Bass) nebo do Omni Bass, což je kontrabas se vším všudy, ovšem zmenšený na menzuru standardní baskytary (34"). Nakonec jsem si ale řekl, že pro moje potřeby, kdy má kontrabas hrát roli doplňkového nástroje k baskytarám, je to přece jen stále ještě příliš drahé. Tak jsem se zaměřil na nižší cenové kategorie a rozhodoval se vlastně už jen mezi kontrabasy Stagg EDB a Aria SWB Lite, protože oba typy byly fyzicky k vidění a osahání v prodejnách hudebních nástrojů. V tomto porovnání mi jako sympatičtější vyšla Aria. Připadala mi o něco lépe zpracovaná než Stagg a také se mi na ni příjemněji hrálo. Bylo to asi hodně způsobeno tím, že v továrním nastavení měly Staggy struny o hodně výše než Aria a pro mě jako baskytaristu byly níže seřízené struny na Arii příjemnější. Jasně, že se to dá na obou nástrojích celkem jednoduše seřídit, ale já jsem dal na první dojem. Rozhodl jsem se tedy pro o něco dražší Arii.
Aria SWB Lite One se dodává ve dvou provedeních, a to v základním, které je osazené pouze kobylkovým piezo snímačem, a v provedení BIS, které má navíc ještě elektromagnetický snímač pod strunami. Rozdíl v ceně těchto provedení nebyl velký, a tak jsem se rozhodl pro variantu BIS.
Pozn.: Až po tomto rozhodnutí a provedení nákupu mi byly ze strany NS nabídnuty nástroje řady WAV4 s různými drobnými kosmetickými a tedy pro použití nepodstatnými vadami za super ceny. Vědět to na začátku, tak bych do nich asi šel, nicméně v danou dobu už bylo pozdě honit bycha. Pokud by vás tyto nástroje zajímaly a chtěli jste opradu ušetřit, zkuste se na nějaké zlevněné kusy zeptat.
Aria SWB Lite One w/BIS
Základní popis nástroje
Rozměry: délka 148 cm (při zasunutém bodci), max. šířka 13,5 cm, max. výška 14 cm (včetně křídlové matice upevnění bodce)
Hmotnost: 4,65 kg
Menzura: 105 cm (41 1/3 palce)
Konstrukce: tělo olše, krk javor, hmatník javor
Struny dodávané s nástrojem: značka nezjištěna, 0,045" - 0,105", hlazené
Snímače: piezo Fishman pod kobylkou + elektromagnetický Fishman pod strunami
Elektronika
aktivní, baterie 9 V
ovladače: hlasitost piezo snímače, hlasitost elmag snímače, výšky, basy
Příslušenství v ceně
měkký obal s popruhy pro nošení na zádech
boční opěrka simulující tělo akustického kontrabasu pro opření nástroje o tělo hráče
Zvukové ukázky
Zvukové ukázky najdete v této tabulce s odkazy na ukázky kombinací různých nástrojů a strun.
Aria SWB Lite w/BIS připevněná k běžnému fotostativu (na kontrabasu není nainstalovaná opěrka těla)
Aria SWB Lite w/BIS připevněná k běžnému fotostativu (na kontrabasu není nainstalovaná opěrka těla)
Aria SWB Lite w/BIS připevněná k běžnému fotostativu pomocí kulové stativové hlavy
Aria SWB Lite w/BIS připevněná k běžnému fotostativu v konfiguraci pro hraní vsedě (na kontrabasu není nainstalovaná opěrka těla)
Moje hodnocení a zkušenosti s jednotlivými parametry nástroje
1. Rozměry a konstrukce
Klady
Kontrabas je solidně vyroben i sestaven, vše podstatné je ze dřeva, umělé hmoty jsou omezeny na modul uchycení strun, modul elmag snímače a kryty prostor pro přístup k elektronice. Kobylka je dobře seřiditelná.
Na zadní straně těla je umístěn závit. Ani po dotazu na výrobce se mi nepodařilo zjistit, jaké příslušenství by do něj mělo pasovat, nicméně zjistil jsem, že je do něj možné zašroubovat standardní šroub používaný pro uchycení kamer a fotoaparátů na stativy. Toho jsem využil a úspěšně používám běžný fotografický stativ jako stojan pro kontrabas. Tak to asi výrobce úplně nemyslel, ale mně to vyhovuje.
S příslušně nastaveným bodcem lze na kontrabas hrát pohodlně i vsedě, což celkem často využívám.
Zápory
Bodec by mohl být delší. I já při svých 180 cm ho pro úplně pohodlnou hru vestoje potřebuji delší cca o 5 cm. To jsem vyřešil svépomocně udělaným nástavcem bodce.
Nástroj má na zadní straně úchyty pro kytarový popruh pro zavěšení na rameno, ale při tomto použití se nástroj ocitne v nepříjemné poloze vůči tělu a hraje se na něj špatně. Protože to ale není právě primární způsob použití, tak to asi reálný zápor, který by měl hrát nějakou roli při rozhodování, není. Nástroje NS ale mají toto opravdu dobře vyřešeno pomocí speciálního příslušenství, které zde chybí a bylo by třeba nějak samo-domo vyrobit.
Neutrály
Rozměry se blíží minimálním rozměrům, které takový nástroj vzhledem k délce menzury a potřebné robustnosti provedení a hratelnosti může mít. Stagg EDB je o něco užší (12 cm), kontrabasy NS jsou o dost kratší (132 cm, a to díky jinému uchycení strun). I tak je ale Aria příjemně malá a především krátká, takže se s ní dá pohodlně hrát i v sedě (což je např. pro mě docela důležité vzhledem k tomu, kde a jak potřebuji kontrabas použít).
Trochu mě znervózňuje, že hmatník není z ebenu nebo alespoň palisandru, ale je javorový. Snad ale výrobce ví, co dělá, a hmatník něco vydrží. Však se javor používá stovky let právě i na hmatníky, tak snad... (pozn.: ani po několika letech celkem aktivního hraní nejeví hmatník známky významného opotřebení, jen je pod strunami lesklejší)
2. Snímače, elektronika a zvuk
Klady
Na zvuku se kladně projevuje hodně dřeva, poměrně velké prázdné prostory v těle a kvalitní snímače. I podle diskusí je zvuk tohoto nástroje více "dřevěný", než u konkurentů s méně dutými těly (NS, Stagg). Mně se zvuk líbí, i když je třeba trochu pokroutit ovladači, především stáhnout výšky.
Každý snímač má vlastní ovladač hlasitosti a lze tak pěkně míchat akustičtější zvuk z kobylkového piezosnímače s baskytarovějším zvukem snímače elektromagnetického. Já ale prakticky výhradně používám jen kobylkový piezosnímač. Ten elektromagnetický je ale dobrý na nějaké zvukové experimentování.
Pozitivem elmag snímače je jeho konstrukce, ve které má každá struna svoji cívku, tedy vlastně svůj vlastní snímač plně nastavitelný vůči každé jednotlivé struně.
Vestavěný předzesilovač je osazen čtyřmi trimry, které umožňují vyladit zvuk i trochu odlišně, než jak to naladil výrobce. Trimry ovládají celkovou hlasitost, hlasitost elmag snímače, hlasitost piezosnímače a ekvalizaci signálu z piezosnímače. To se dá vhodně využít i při potlačování šumu - viz níže. Já jsem s tím trochu pokroutil a výsledkem je celkově silnější a dynamičtější výstup za cenu čáístečného potlačení síly signálu z elmag snímače oproti piezo snímači.
Zápory
Vestavěný předzesilovač poměrně šumí. Přidání výšek prakticky nepřipadá v úvahu, protože pak je šum opravdu neakceptovatelný. Piezosímač ale dává sám o sobě hodně výšek, a tak se všichni uživatelé shodují na tom, že je k dosažení příjemného zvuku výšky ubrat příslušným ovladačem, což se také pozitivně projeví na podstatném potlačení šumu. S tím souhlasím i já a hraji standardně s výškami nastavenými na cca 1/4. Hi-Fi to ale není. Pomoct se tomu dá také tím, že zvýšíte úroveň signálu z piezosnímače pomocí trimru na desce předzesilovače, což zvýší hlasitost signálu, ale nezvýší šum, takže se tím zvýší odstup užitečného signálu od šumu.
Jednotlivé póly elektromagnetického snímače jsou nezávisle nastavitelné co se týče výšky, tato nezávislost má ale za následek rozpad snímače na samostatně uložené, resp. pohyblivé části, které mají tendenci při některých frekvencích drnčet. Po zjištění, že elmag snímač vlastně vůbec nepoužívám, jsem ho z kontrabasu odstranil, abych toto drnčení eliminoval. Je tedy ke zvážení, jestli rovnou nepořídit levnější variantu bez tohoto elektromagnetického snímače.
Neutrály
Co se týče dynamiky, tak se nástroj chová podobně akustickému kontrabasu, což se projevuje v tupějším a relativně slabším zvuku struny E a zvoněním strun vyšších. Vestavěný ekvalizér toto ale pomůže srovnat. Já si pomáhám ještě externími pedálovými efekty.
Kontrabas má relativně dlouhý sustain, a to tím delší, čím níže jsou seřízené struny. Já mám struny hodně nízko a sustain je tak opravdu dlouhý, pro kontrabasový zvuk nepřirozený. Je třeba buď zvětšit vzdálenost strun nad hmatníkem, nebo to řešit nějakými externími krabičkami.
Celkové hodnocení
Podle mě dostanete vše, co můžete čekat za danou cenu a možná i některé detaily navíc. Největším negativem pro někoho může být šum aktivní elektroniky, při běžném hraní to ale problém není. Elektromagnetický snímač může být pro někoho fajn, pokud vám ale jde jen o co nejkontrabasovější zvuk a použití, pak je asi zbytečné do něj investovat, protože se dá předpokládat, že budete stejně hrát jen na kobylkový piezosnímač.
Pozn.: Nejsem schopen posoudit hraní smyčcem, protože nejsem v tomto směru dostatečně vzdělán, a tak, i když jsem to zkoušel, nejsem oprávněn vydávat jakékoli hodnocení. Vše výše uvedené tedy vychází z hraní stylem pizzicato.
Doporučené příslušenství
1. Stojan
Pro hraní vestoje se standardním držením nástroje je nezbytná opěrka dodávaná spolu s kontrabasem. To je celkem v pohodě, někomu možná bude chybět alespoň naznačení těla nástroje na druhou stranu, tedy pro levou ruku. Takto je nástroj striktně pravoruký a nevím, jestli se dá sehnat i v provedení pro leváky. Nicméně, existuje dobré řešení, které umožňuje použít nástroj pravákem i levákem. Hlavně ale umožňuje nechat kontrabas samostatně stát, a to v přesně vyladěné poloze, která je nejpohodlnější pro hraní a nejpraktičtější pro daný prostor. Tím řešením je stojan.
Pro tyto účely lze využít závitu, který je na zadní straně těla nástroje blízko uchycení krku. Jedná se o standardní kamerový 1/4" závit. To přímo vybízí k tomu, aby se v roli stojanu použil běžný fotografický stativ. Já to přesně tak používám a jsem s tímto řešením spokojený. Dostatečně robustní fotostativ bude stát pár korun. Dobré je, když má stativ delší výsuvnou střední tyč, ale i bez ní to jde. Kontrabas se pak připevní k běžné stativové hlavě právě pomocí standardního šroubu, kterým se upevňují kamery či fotoaparáty. Zásadní výhodou je, pokud má stativová hlava oddělitelnou destičku, která se připevní nastálo ke kontrabasu a uchycení na stativ pak probíhá jen zacvaknutím destičky do stativové hlavy. Výhodou jsou hlavy kulové, i když použít lze i pákovou, jen se může stát, že vám páky budou někde vadit. Kontrabas působí na stativovou hlavu silou max. 20 N při poměrně extrémních náklonech, při běžném náklonu to bude třeba jen cca 10 N, zcela dostatečná je tedy již hlava s nosností 2 kg.
Pro zajímavost, já pro tyto účely požívám starý fotostativ Velbon Sherpa 200 s kulovou hlavou Joby Ballhead X a vidím to jako zcela vyhovující řešení.
Díky výše uvedenému řešení jsem nakonec nehledal žádný stojan na odložení kontrabasu apod. Pokud je mi známo, tak výrobce žádné originální příslušenství tohoto typu nenabízí.
Pozn.: Nakonec ale stejně nejčastěji hraji ve stoje či vsedě bez stojanu, tedy s příslušně vysunutým bodcem a opěrkou o tělo.
2. Externí efektové pedály
Kontrabas si přímo nevynucuje pořizování nějakých externích krabiček, já jsem ale využil toho, co mám již k baskytaře (a ještě jsem to malinko doplnil), abych zvýšil zvukové pohodlí při hře na kontrabas a také abych zajistil možnost vzájemných výměn kontrabasu za baskytaru a opačně během živých vystoupení.
a) Ladička
Používám běžnou kytarovo/baskytarovou pedálovou ladičku TC Electronic PolyTune 2 Mini. Tato ladička má vstupní impedanci jen 500 kOhm, protože je ale Aria aktivní, tak to nevadí (pro pasivní nástroje s piezosnímačem by to mohlo být málo).
b) Šumová brána
Noise gate jsem pořídil ze dvou důvodů. Jednak jsem tím chtěl potlačit šum elektroniky kontrabasu v pasážích, kdy se nehraje, a jednak jsem chtěl eliminovat ruchy, které se do výstupu kontrabasu dostávají tím, že někdo dupe po pódiu a toto chvění snímá piezosnímač a přenáší to jako nechtěný hluk do zvukového výstupu nástroje. Důležité je to opět v pasážích, kdy se nehraje. Rozhodl jsem se pro Boss Noise Suppressor NS-2, protože se mi líbila možnost nastavení prahu, kdy brána sepne, a také to, že všechny další krabičky potenciálně generující šum mohu zapojit do smyčky a ne jen lineárně za sebou. Nakonec se mi velice zalíbila i možnost nastavení rychlosti, kterou zvuk odezní, než "naskočí" jeho redukce. Tento čudlík je na pedálu označen jako Decay a může velmi účinně eliminovat i ten někdy příliš dlouhý sustain zmiňovaný výše.
c) Ekvalizér
Ekvalizér jsem do signálové cesty zařadil proto, abych byl zvukově nezávislý na zvukaři, se kterým často nejsem předem secvičen, a to především v případech, kdy střídám během vystoupení kontrabas s baskytarou. Hlavně kvůli ceně jsem zvolil Boss Bass Equalizer GEB-7, což není žádný zázrak, ale je docela dobře použitelný.
d) Kompresor
Použití kompresoru pro kontrabas se může zdát jako nesmysl. Většinou netoužíme po prodlužování sustainu (naopak, u EUB potřebujeme sustain spíše zkracovat, jak již bylo výše zmíněno), kompresor ho ale prodlužuje. Většinou netoužíme po utlumování špiček u basových tónů (především na struně E), kompresor je ale utlumuje. Já ale chci utlumit špičky na vyšších tónech a strunách a celkově vyrovnat dynamiku, takže jsem kompresor zařadil. Prodloužený sustain částečně utlumuji Noise suppressorem a nechtěný útlum na nižších basových tónech řeším tím, že míchám v jistém poměru (cca 50:50) komprimovaný signál se signálem původním, což můj Seymour Duncan Studio Bass Compressor umožňuje. Tento kompresor umožňuje také posílit ve zvuku basové pásmo v původním nekomprimovaném signálu, takže citlivým smícháním komprimovaného a původního signálu dosáhnu dobrého kompromisu mezi všemi požadovanými účinky.
Další potenciálně použitelné efekty jsem zatím neřešil (chorus, delay, aj.).
3. Obal
Nástroj je dodáván s měkkým obalem, který sice poslouží pro přenášení nástroje (včetně možnosti nosit ho na zádech), ale moc ho mechanicky nechrání. Obal také postrádá jakékoli samostatné kapsy pro příslušenství, např. pro boční opěrku, a tak se vše mele v jednom prostoru a i odtud hrozí nějaké poškození. Pevný kufr Aria nenabízí. Hledal jsem v nabídce jiných výrobců ale našel jsem jen kufr Stagg GEC-EDB. Ten je ale o cca 1,5 cm užší, než je max. šířka tohoto nástroje, a tak se zdá, že je pro Arii nepoužitelný. Zatím jsem to ale neměl možnost fyzicky vyzkoušet. Do této chvíle jsem tedy dobré řešení nenašel a přemýšlím o nějaké samovýrobě, případně o použití např. sportovních, rybářských či dalších obdobných obalů.
Červen 2016
Aktualizace srpen 2016:
1. Struny
Naskytla se příležitost pořídit všemi vychvalované struny Thomastik Spirocore Orchestra Light. Příležitost jsem využil. V porovnání s továrními strunami, se kterými je Aria SWB Lite One dodávána, mají Thomastiky hrubší, basovější a celkově výraznější zvuk. Zřejmě díky spirálnímu jádru doslova bručí, což je poznat hlavně na strunách E a A. To je oproti hladkému zvuku továrních strun opravdu znatelný rozdíl. Díky tomuto charakteru zvuku se ani nekoná útlum na struně E a nástroj se s Thomastiky opravdu rozezvučí. Pro některé aplikace může být takový zvuk možná až příliš hrubý, mě ale celkově nadchl.
Pozn.: Nebyly zrovna po ruce struny velikosti 3/4, což by bylo pro 3/4 kontrabas optimální, tak jsem vzal struny v plné 4/4 délce. Jejich natažení na 3/4 nástroj ale nebyl žádný problém.
Porovnání zvuku továrních strun se strunami Thomastik Spirocore jsem zpracoval do krátkého videa na YouTube, tak si můžete sami udělat představu o zvukových rozdílech:
2. Pevný kufr
Po chvilce rozmýšlení jsem se rozhodl vyrobit si pevný kufr vlastními silami a po jisté námaze se to podařilo. Pevný kufr tedy již nesháním, a tak ode mě nelze očekávat radu v tomto směru.