Markbass CMD 101 Micro 60

Recenze: Malé basové kombo s nečekaně hutným zvukem - Markbass Marcus Miller CMD 101 Micro 60

Úvod

Potřeboval jsem pořídit nějaký malý basový aparát na domácí brnkání a také na použití v divadle, případně v hospodě v kombinaci s dalšími , převážně akustickými nástroji. Pro každého jsou při výběru basového komba důležité jiné parametry, pro mě to ale byly především ty následující:

  1. Co nejmenší rozměry a hmotnost,

  2. solidní zvuk použitelný i napřímo,

  3. schopnost zvládat zvuk elektrického kontrabasu,

  4. rozumný výkon pro použití i pro komornější akce bez dalšího zvučení.

Můj hlavní basový aparát těmto požadavkům nevyhovoval, takže jsem se musel poohlédnout po něčem jiném. Pro každý parametr jsem si předem stanovil optimální hodnoty, resp. hranice, které jsem ale nebral jako nepřekročitelné a byl jsem zvědavý, co mi trh nabídne. Optimální hmotnost jsem si představoval do 10 kg, zdálo se mi, že nejvhodnější volbou bude 10" basový reproduktor v kombinaci s výškovým tweeterem, pro dosažení slušného zvuku jsem si představoval třípásmové korekce a alespoň 50 W výkonu. Zásadním parametrem pro mě ovšem byla schopnost zvládat zvuk elektrického kontrabasu bez chrčení a zkreslování i při trochu větším zesílení. Že to není samozřejmá vlastnost i větších aparátů, už vím z vlastních zkušeností. Cenu jsem si jako striktní parametr nestanovil, ale těšil jsem se, že se budu moct pohybovat v pásmu do 10.000,- Kč.

Vybaven těmito předpoklady jsem trochu probrouzdal Internet a z něho mi vypadli tito kandidáti (při výběru kandidátů jsem se nedržel striktně cenové hranice 10.000,- Kč, ale komba kolem 15.000,- a výše jsem do výběru už nezařadil):

  • EBS Classic Session 60

  • Fender Rumble 40

  • Gallien Krueger MB110

  • Hartke HD 50

  • Markbass Micromark 801

  • Markbass CMD 101 Micro 60

  • Phil Jones Double Four BG-75

  • Phil Jones S-77

  • Trace Elliot Elf C108

Jako obvykle byla pak zásadním filtrem výběru možnost vyzkoušet kombo v některém mně dostupném obchodě. Kupovat kombo bez vyzkoušení s kontrabasem jsem rozhodně nechtěl. Nejvíce mě mrzela aktuální fyzická nedostupnost některého z komb Phil Jones a hodně by mě zajímal Elf od Trace Elliot, ale, jako obvykle, nechtělo se mi čekat na to, až budou k vyzkoušení. Nakonec se mi tedy do ruky dostalo kombo Gallien Krueger MB110, Hartke HD 50 a Markbass CMD 101 Micro 60. Z nich se mi nejvíce líbil Gallien Krueger. Ten ale neobstál v testu e el. kontrabasem. Reproduktor a zřejmě i celé kombo začalo poměrně brzo drnčet a chrčet. Jestli to byla vada konkrétního kusu, to nevím, ale se slzou v oku jsem ho vyřadil. Hartke byl lákavý cenou, ale nepřesvědčil mě zvukově a také hmotnost kolem 15 kg už nebyla dostatečně nízká. Markbass Micro 60 sice pro mé uši nehrál tak dobře jako Gallien Krueger, ale nechrčel a byl vlastně jediným kombem, které splnilo všechny mé podmínky. Trochu jsem váhal nad cenou, ale především to, že zvládá el. kontrabas, v kombinaci s nutkáním něco koupit nakonec rozhodlo. Chtěl jsem vyzkoušet ještě Markbass Micromark 801, ale ten jsem si nakonec ani nenechal přinést.

Technická specifikace

  • Výkon ... 60 W/4 Ohm, 45 W/8 Ohm

  • Ovládací prvky

    • Gain, Master volume

    • Low (40 Hz), Mid (800 Hz), High (6 kHz)

    • Internal speaker on/off

    • D.I. Out Ground/Lift

  • Vstupy

    • Nástrojový TS

    • MP3/linkový TS mini

  • Výstupy

    • Výstup pro externí reprobox

    • D.I. výstup

    • Sluchátkový výstup

  • Reproduktory

    • Basový ... 1x 10 " Markbass Custom, 200 W RMS, 8 Ohm, 96 dB

    • Výškový ... piezzo

    • Frekvence výhybky ... 3.5 kHz

  • Frekvenční rozsah ... 45 Hz až 18 kHz

  • Hmotnost ... 11,5 kg

  • Rozměry ... 370 x 366 x 334 mm

Nezvukové dojmy

Základním dojmem z komba, když ho vezmete do ruky, je bytelnost a solidnost výroby. Kombo má pěkný krychlový tvar, na omak příjemný kobercový potah ho obepíná ze všech stran včetně záhlubní a otvorů. Otočné ovladače se neviklají, všechny spínače a přepínače také fungují dobře. Nejsem velký fanda žluto-černé barevné kombinace typické pro Markbass, ale na tomhle prckovi se mi to docela líbí.

Ve spodní části zadní strany jsou bassreflexové otvory, zajímalo by mě ale, na co je tam ta středová záhlubeň. Možná se tam má uložit přívodní kabel, ale na to je to zase moc úzké, takže opravdu nevím. Přitom je to celé očalouněné, takže tím někdo něco konkrétního asi opravdu myslel.

Jediné, co bych kombu vytknul, je absence nožiček. Myslím, že by to chtělo nějaké alespoň špunty na spodní straně, úplně optimální by pak byly výklopné nožky umožňující naklopení komba. Markbass Micro 60 ale stojí na zemi celou svou spodní plochou (tedy, přesněji řečeno, o podložku se opírá ochrannými kryty rohů), což se mi nezdá praktické. Až projde záruka, tak si tam asi nějaké špunty a možná i naklápění přidělám.

Zvukové dojmy

Téměř ihned po zakoupení jsem měl možnost kombo provětrat v různých podmínkách, s různými nástroji, samotné i zapojené v kapele.

Použití v domácích podmínkách

Prvním dojmem po zapojení baskytary do komba v běžném domácím prostředí a s korekcemi na kombu nastavenými na neutrál bylo jisté zklamání. Zvuk nebyl tak srozumitelný a "pěkný", jak jsem očekával. Místo toho měl málo výšek a především příliš mnoho basů, což dělalo zvuk nesrozumitelným a nepříjemným. Jediným řešením bylo zásadní (prakticky úplné) potlačení basů a zvýraznění výšek. O srozumitelnosti a příjemnosti pro mé ucho pak rozhodovalo nastavení středů. Naštěstí se mi nakonec povedlo nastavit rozumný zvuk, ale bez třípásmových korekcí bych toho asi nebyl schopen. Takže po zkoušce v domácím prostředí nezavládlo na mé straně žádné velké nadšení a uvažoval jsem, jestli se smířím s tím, že kombo za více než 11.000,- Kč nehraje, jak jsem si představoval, nebo jestli půjdu kombo rovnou vrátit.

Použití ve zkušebně

Vzal jsem bedýnku do zkušebny s tím, že to bude více "referenční" prostředí pro posouzení zvuku a celkové použitelnosti komba. A opravdu, větší a lépe zatlumený prostor už poskytl kombu podmínky pro to, aby se projevilo jako dobré. I ve zkušebně jsem si nemohl dovolit mít basy na kombu nastavené byť jen na neutrál (o přidávání basů vůbec nemohla být řeč), nemusely ale být stažené tak jako v obytném pokoji. Podstatný vliv na zvuk pak mělo umístění komba, konkrétně čím výše a dále od podlahy a stěn, tím lépe. Až ve zkušebně jsem si uvědomil, že udávaných 60 W kombo ve skutečnosti nedává, resp. nedává je při použití pouze interního reproduktoru. Ten je totiž 8ohmový a do 8 ohmů dává zesilovač jen 45 W. Celých 60 W je využitelných jen po připojení externího 8ohmového reproboxu. Ten se k internímu reproduktoru připojuje paralelně, takže výsledná impedance soustavy jsou 4 ohmy, do kterých už zesilovač umí poslat celých 60 W. Musím ale říct, že i interních 45 W je docela dost slyšet, a to hlavně díky nadstandardně výrazným basům.

Nejlepšího zvukového dojmu jsem dosáhl po položení komba nahoru na můj hlavní basový reprobox Eich 115XS a připojení tohoto reproboxu jako externího ke kombu. Postavením komba na další bednu se výrazně vyčistil samotný zvuk komba a kombinace jasného a konkrétního zvuku 15palcového Eichu a specificky zabarveného zvuku Markbassu mému uchu vyloženě lahodí. I hlasitosti je k dispozici až až. Jen ta sestava vypadá na pohled dost zvláštně.

Použití na pódiu s kapelou

Hned den nato jsem vzal kombo s sebou do divadla, aby si zkusilo roli jediného basového aparátu, který má za úkol dostat zvuk elektrického kontrabasu bez dalšího zvučení, tedy napřímo ke všem posluchačům v auditoriu běžného divadla, a to ještě v kombinaci s dalšími akustickými nástroji (bicí, saxofon, housle, flétna, piáno). V této roli se kombo osvědčilo. Jako optimální se ukázalo nastavení Gainu na 50 %, Matster volume také na 50 %, basy potlačené na cca 30 %, středy také na 30 %, výšky na 75 %. Tato konfigurace nejlépe vyhovovala zvuku el. kontrabasu při použití pouze piezzo snímače pod kobylkou, bez dalších korekcí na nástroji. V hlasitosti byly ještě výrazné rezervy a přirozená přebasovanost komba byla v tomto případě k užitku a výsledný zvuk byl pěkně akustický a celkově příjemný a donesl se i do zadních řad (tam ovšem již s pochopitelným útlumem výšek). Nutno zdůraznit, že se jedná o komorně hrající kapelu, i bicí a piáno hrají decentně, jde o hudební doprovod divadelního představení, takže žádný rachot.

Jediné, co mi trochu vadilo, je poměrně nepraktické umístění vypínače napájení na zadní straně komba, ke kterému nemusí být snadné se dostat.

Shrnutí dojmů ze zvuku

Zvukově je kombo svébytné. Rozhodně nehraje jako každé jiné a mně osobně zpočátku negativně překvapila jeho přebasovanost a ve výsledku nekonkrétní zvuk. Přebasovanost dostalo zjevně kombo do vínku od svých konstruktérů, kteří ho ale naštěstí vybavili účinnými třípasmovými korekcemi, pomocí kterých lze zvuk zkrotit. Onu přebasovanost podporuje i fakt, že kombo má bassreflexy namířené dozadu a umístěné velice nízko, takže zvuk především právě v basech je velice závislý na tom, v jakém prostředí se hraje a kde je kombo umístěno. Platí zde jednoznačně, že čím dále od podlahy či stěn je kombo umístěno, tím lépe.

45 W při použití interního reproduktoru není moc, ale na běžné situace, pro které se takováto komba pořizují, stačí. Interní reproduktor má až podprůměrnou citlivost (96 dB), což je trochu škoda, každý decibel navíc by, samozřejmě, dosažené hlasitosti významně pomohl (pokud by to ale pak zvládala sama bedýnka). Možnost připojení externího reproboxu je sice praktická a umožňuje vymáčknout ze zesilovače plných 60 W, nicméně pak se ztrácí výhoda malé velikosti komba a nevím, jestli právě to bude důvod, proč si někdo tohle kombo pořídí.

Protože ale v hlavní roli, pro kterou jsem kombo pořizoval (divadlo, komorní kapela), obstálo na jedničku, vzal jsem ho na milost a, neporouchá-li se, nechám si ho.

Další vlastnosti

Z dalších vlastností komba za zmínku stojí vestavěný D.I výstup. Ten je vyveden do standardního XLR konektoru a nechybí ani možnost odzemnění při výskytu brumu nebo potřebě zamezit vstupu fantomového napájení. D.I. výstup je vyveden za korekcemi, což je pro někoho výhoda, pro někoho nevýhoda. Pro mě je to spíše nevýhoda, já zásadně upřednostňuji D.I. výstupy před korekcemi, abych kroucením knoflíky na kombu neovlivňoval zvuk, který půjde do linky např. zvukaři. Přepínač Pre/Post zde ale není, takže je třeba to vzít jako neovlivnitelný fakt. Je také dobré zmínit, že signál z D.I. výstupu má linkovou úroveň. Zvukaři jsou většinou zvyklí na mikrofonní úroveň symetrického signálu z D.I. boxů, takže mohou být zaskočeni silou signálu z D.I. výstupu tohoto komba. To ovšem není reálný nedostatek, spíše jen vlastnost, na kterou je třeba být připraven.

Kombo je také vybaveno signalizací přebuzení (modrá dioda). To nesignalizuje pouze přebuzení předzesilovače, ale zesilovače jako celku, takže na přebuzení mí vliv kombinace nastavení ovladačů Gain, Volume a také zvukové korekce. To je alespoň pro mě také trochu nezvyklé, ale není to vada.

Poslední vlastností komba, která stojí za zmínku, je to, že vstupní zdířka pro připojení kabelu nástroje (standardní 6,3mm jack) je plastová, přesněji řečeno kovová v plastovém pouzdru. Je sice zajímavě osvětlena po zapnutí komba, ale já bych raději viděl samostatnou diodu signalizace zapnutí zesilovače a celokovový konektor. Ono se s ním asi nic nestane, ale je třeba na to přece jen trochu dávat pozor.

Závěr

Kombo Markbass Marcus Miller CMD 101 Micro 60 je zajímavý aparátek, který produkuje mnohem hutnější zvuk, než jaký byste od takového prcka čekali. Obzvláště vyzdvihnout si zaslouží to, že kombo bez drnčení a chrčení zvládá i frekvenčně nepěkný zvuk el. kontrabasu, který dokáže rozchrčet i nejeden větší aparát či reproduktor. Zvuk komba je až přebasovaný, což se ale dá potlačit účinnými korekcemi, nicméně díky své konstrukci je kombo velmi citlivé na to, kde a jak je postaveno v konkrétním prostoru. 11,5 kg hmotnosti není mezi konkurenty úplně nejméně, ale je to dostatečně málo, takže kombo se dobře nosí. Kombo je také kvalitně vyrobeno a celkově působí robustním dojmem slibujícím dlouhou výdrž.

Pozitiva

  • schopnost zpracovat zvuk elektrického kontrabasu bez drnčení a chrčení

  • malé rozměry a hmotnost

  • kvalita provedení

  • hutný zvuk

Negativa

  • absence nožiček a možnosti naklopení

  • přebasovanost zvuku při neutrálních korekcích

  • ne příliš praktické umístění vypínače napájení

  • relativně vysoká cena