Boss EQ-200

Recenze: Boss EQ-200 - programovatelný ekvalizér pro jakýkoli nástroj a mnoho způsobů použití

hodnocení

Popis: Boss EQ-200 je pedálový digitální 10pásmový mono/duální/stereo ekvalizér použitelný pro kytaru, baskytaru či jiný nástroj, kterému prakticky není co vytknout.

Celkové hodnocení

  • absolutně (bez ohledu na cenu) ... 95 %

  • relativně vzhledem k ceně ... 90 %

Klady: Univerzálnost použití, čistý zvuk, spousta uživatelských nastavení, velký počet paměťových míst, duální mód

Zápory: Ne úplně malé rozměry, pro někoho možná ne moc praktické MIDI konektory (3,5mm TRS místo standardních DIN)

Cena: 5.800,- Kč (srpen 2021)

Mé důvody k pořízení Boss EQ-200

V rámci svého záměru vytvořit kompletní zvuk baskytary i kytary na své straně a poslat zvukaři hotový zvuk, aby ho ideálně jen zesílil a nemusel se starat o to, že střídám nástroje s poměrně různorodými zvukovými parametry, jsem se nemohl vyhnout ekvalizéru v signálové cestě. Jedno nastavení ekvalizéru je pro mě ale málo a, kromě nastavení frekvenční skladby zvuku, potřebuji také vyrovnávat hlasitost různých nástrojů a/nebo různých nastavení jednoho nástroje (typicky při přepínání snímačů mezi jednocívkovým a dvojcívkovým zapojením na el. kytaře i jedné z mých baskytar). Řešil jsem to dosud kombinací samostatného ekvalizérového pedálu, ekvalizéru na basovém předzesilovači a samostatného clean boost pedálu. Ale nebylo to ono a koukal jsem se po co nejkomplexnějším řešení mého problému při minimalizaci počtu krabiček. Nabízelo se jít cestou nějakého multiefektu, ale do toho se mi nechtělo kvůli ceně kvalitních multiefektů, jejich velikosti a nevyužitelnosti většiny jejich schopností. A pak jsem narazil na programovatelné pedálové ekvalizéry, které slibovaly můj problém vyřešit. Pozornost jsem věnoval nakonec dvěma z nich - Source Audio SA 270 v ceně cca 8.000,- Kč a Boss EQ-200 v ceně cca 6.000,- Kč. Po bližším prozkoumání jsem se rozhodl pro Boss, a to nejen díky nižší ceně, ale především díky pro mě vhodnějšímu konceptu, možnostem a způsobu ovládání.

Nemá smysl popisovat všechny schopnosti tohoto ekvalizéru, kterých je opravdu hodně. Kromě toho každý uživatel asi ocení jiné. Zmíním tedy alespoň ty, podle mě nejpraktičtější:

  • Jedná se vlastně o dva ekvalizéry v jedné krabičce s bohatými možnostmi routování signálu. EQ-200 může pracovat v jednoduchém mono módu, ve stereo módu, v duálním módu paralelním (dva zcela nezávislé ekvalizéry v jedné krabičce) nebo sériovém (dva ekvalizéry za sebou).

  • Krabička nabízí manuální režim nebo režim uživatelských presetů, kterých je až 127. Manuální režim a první čtyři presety jsou signalizovány číslem na displeji a kontrolkami na horním panelu, ostatní presety jsou signalizovány jen číslem na displeji.

  • Je možné volit ze tří rozsahů ekvalizéru: 30 Hz - 12.8 kHz (default), 32.1 Hz - 16 kHz, 28 Hz - 14 kHz.

  • Řada funkcí je uživatelsky nastavitelná, a to včetně funkce nožních spínačů, externích footswitchů nebo expression pedálu, MIDI atd.

  • atd. atd.

Praktické zkušenosti

EQ-200 není malá krabička, ale i tak se do mého pedalboardu bez problémů vejde. Oproti klasickým Boss pedálům vypadá EQ-200 poněkud fórověji (krabice je ze dvou ohnutých plechů na rozdíl od bytelných litých krabiček standardních Boss pedálů). Já pedál aktuálně používám především v základním módu, tj. jednoprůchodovém mono zapojení pro baskytaru a jednoprůchodovém stereo zapojení pro elektrickou kytaru. To ale není hlavní důvod, proč jsem tuhle krabičku pořizoval.

Hlavní speciální schopností, kterou využívám, je možnost uložení uživatelských presetů. Těch může být až 127 (a všechny jsou dostupné přímo z pedálu, bez nutnosti použít MIDI apod.), já jich aktuálně využívám pět: dva pro pražcovou baskytaru, jeden pro bezpražcovou, jeden pro el. kontrabas, a další pro el. kytaru. Pro akčnější přepínání během hraní jsem si také přenastavil funkci nožních spínačů na listování seznamem uložených presetů jedním přepínačem nahoru a druhým dolů. Nakonec jsem v pedalboardu ponechal samostatný clean booster, kterým dorovnávám rozdíly v hlasitosti mezi jedno- a dvojcívkovým zapojením snímačů na baskytaře i el. kytaře. I to by se dalo řešit samotným ekvalizérem, ale už bych těch kombinací měl hodně. Třeba na to ale také v budoucnu dojde. Možnosti ovládání ekvalizéru se dají významně rozšířit připojením externího footswitche (přepínání pamětí nebo kanálů), resp. expression pedálu (ovládání hlasitosti).

S lehce nadstandardní 2MOhmovou vstupní impedancí a buferovaným bypassem se jedná o dobrý vstupní člen signálového řetězce. Díky možné dvoukanálovosti ho ale lze mít zapojený zároveň na začátku i na konci nebo kdekoli jinde, např. jako jeden ekvalizér pre (před korekcemi) a druhý post (za korekcemi) apod. Lze ho použít i jako rozbočovač signálu.

Co tedy na EQ-200 hlavně oceňuji? Velký počet paměťových míst pro uživatelská nastavení, čistý zvuk, solidní účinnost korekcí na jednotlivých pásmech (+-15 dB), bohaté možnosti routování signálu, přehledový displej ukazující nastavení aktivního programu a možnost nastavení optimální funkce obou nožních spínačů. Další z řady možností, které pedál nabízí, ocením jistě v okamžiku, kdy pro ně budu mít reálné využití.

Co mi na EQ-200 vadí? Asi jen to, že je to digitální krabička, která neumí být neaktivní. Vypnutí ekvalizéru znamená, že dojde k vnitřnímu bypassu ekvalizéru, ale krabička je stále živá a displej i kontrolky svítí. Zatím jsem nevyzkoušel, jestli je na displeji něco vidět i na prudším slunci. Trochu se obávám, že to nebude žádná sláva. Poslední věcí, která mi sice vyloženě nevadí, ale kterou bych si možná představoval jinak, je to, že krajní pásma ekvalizéru jsou, zdá se, typu "bell", takže mají vliv jen v pásmu dané šíře kolem pilotní frekvence a vše mimo toto pásmo utlumují. Já bych asi dal přednost typu "shelf", který by např. na basech neutlumoval subbasy, což by mohlo být např. užitečné, pokud by se ekvalizér použil třeba pro ekvalizaci P.A., případně jiného "neomezeného" signálu. Třeba se v tom ale mýlím, nepodařilo se mi to zjistit a laboratorní experimenty jsem (zatím) nedělal.

Pozn. 1: Funkce a vlastnosti krabičky Boss EQ-200 jsou do značné míry dány verzí firmwaru. Je třeba se ujistit, že máte nejaktuálnější verzi firmwaru (např. ZDE), abyste mohli možnosti pedálu využít naplno. Velký skok kupředu přišel s aktualizací na verzi 1.10 z ledna 2020, kdy např. vzrostl počet paměťových míst ze 4 na 127 a rozšířily se i další možnosti.

Pozn. 2: Pokud by se někdo těšil na MIDI řízení EQ-200, tak se musí připravit na to, že MIDI konektory nejsou klasické "pětikolíky" DIN, ale 3,5mm stereo jacky. MIDI guru nejsem, tak nevím, jestli je to reálně nějaká komplikace nebo jestli už to je běžný standard.

Pozn. 3: EQ-200 je možné nezvykle napájet třemi tužkovými bateriemi (tedy 4,5 V) nebo externím adaptérem. Externí adaptér ale naštěstí může být jakýkoli běžný 9V, který umí dávat alespoň 200 mA.

Odkazy

Na Internetu najdete řadu videí a jiných návodů na použití Boss EQ-200. Mezi velice praktická videa patří např. tato:

Technická specifikace

  • Duální 10pásmový ekvalizér

  • Způsoby použití/zapojení ... Stereo, Mono paralelní/sériový

  • Nastavitelný frekvenční rozsah

    • 30 Hz - 12.8 kHz (default)

    • 32.1 Hz - 16 kHz

    • 28 Hz - 14 kHz

  • Elektrické parametry

    • Vstupní impedance … 2 MOhm

    • Výstupní impedance … 1 kOhm (doporučeno zatížit minimálně 10 kOhm)

  • Bypass … buffered

  • Převodník ... 32-bit AD/DA, 96 kHz sampling rate

  • Manuál + 127 paměťových míst pro uživatelské presety

  • Vstupy

    • L/R, Mono 1/2 (6,3mm TS)

    • MIDI In (3,5mm TRS)

    • Ctrl/Exp (TRS)

  • Výstupy

    • L/R, Mono 1/2 (6,3mm TS)

    • MIDI Out (3,5mm TRS)

  • Další konektory

    • Micro USB socket

    • DC In

  • Napájení

    • 3 alkalické baterie (AA, LR6)

    • AC/DC adaptér, 9V, centre neg.

  • Odběr proudu … 170 mA

  • Rozměry … 101 (š) x 138 (d) x 60 (v) mm

  • Hmotnost … 700 g (včetně baterií)

Srpen 2021