Studiové monitory KRK Rokit 5 G4

Recenze: KRK Rokit 5 G4 - velmi dobré studiové monitory v nižší cenové kategorii

Když jsem hledal nějaké solidní aktivní bedýnky pro blízký poslech na víceméně domácí hudební použití (studio by bylo příliš silné slovo), stanovil jsem si také jako jeden z hlavních parametrů co nejnižší ještě rozumnou cenu. I co se týče velikosti jsem to potřeboval nepřehánět, takže jsem se zaměřil na bedýnky s basovými reproduktory kolem 5". I na základě nějakých recenzí na Internetu včetně videí na YouTube jsem se rozhodl pro KRK Rokit 5 G4, které nabízely splnění mých požadavků. Pořizoval jsem je naslepo (tedy nahlucho) a byl jsem zvědav, co a jak se ozve, až je doma oživím.

Výrobcem monitorů je společnost KRK Systems, Inc., která sídlí v americké Kalifornii a je součástí rodiny Gibson Pro Audio, což by mohlo zaručovat jistou kvalitu a dobrou pověst. A že se to zatím celkem potvrzuje, ukáže i následující recenze.

TechnickÁ specifikace

  • Reproduktory

    • Basový ... 5", kevlarová membrána

    • Výškový ... 1"

  • Bassreflex ... ano, přední

  • Frekvenční rozsah ... 43 Hz - 40 kHz

  • Max. SPL ... 104 dB

  • Zesilovač ... Class D, výkon 55 W, bi-amp

  • Vstupní impedance ... 5,12 kΩ

  • Vstup ... TRS/XLR Combo konektor, symetrický

  • Ovladače

    • Vypínač On/Off

    • Joystick pro ovládání nastavení

  • Monochromatický displej

  • Nastavitelný ekvalizér/DSP

  • Software ... mobilní aplikace pro měření a doporučené nastavení

  • Rozměry ... výška 285 mm, šířka 190 mm, hloubka 241 mm

  • Hmotnost ... 4,85 kg

Volitelné příslušenství ... ochranná přední mřížka

Provedení

Hned po vybalení na mě monitory KRK Rokit 5 G4 udělaly dobrý dojem díky pěknému a robustnímu provedení (zaoblené hrany, pěkná povrchová úprava), rozumné hmotnosti podporující dojem, že se na nich nešetřilo materiálem. Potěšila mě podložka z pěnové gumy, která je již z výroby nalepená na spodní straně bedýnek. I při pohledu zezadu vypadalo vše OK, nikde žádné nedočištěné hrany, ožmoulané hlavičky vrutů apod. Jen je třeba dávat trochu pozor na ovladače (vypínač a joystick) vystupující ze zadní stěny mimo hlavní obrys reproboxů. Tady by možná bylo dobré zadní panel zapustit poněkud do bedny nebo přetáhnout její boky. Kombo konektor XLR/TS je ověřené značky Neutrik, což opět potěší.

Pro mě podstatným konstrukčním prvkem je přední bassreflex. Vím, že nebudu schopen monitory postavit dostatečně daleko od stěny a provedení se zadním bassreflexem by pro moje potřeby nebylo optimální.

První dojem byl tedy veskrze dobrý, jen mě na pohled zaujal o něco menší než očekávaný průměr basového reproduktoru. A skutečně, průměr reproduktoru zpředu včetně gumových okrajů membrány je 11,5 cm, což odpovídá 4,5", i když je monitor inzerován jako pětipalcový. Ne že by na tom tak záleželo, ale výrobce asi zaokrouhluje na celé palce nahoru. Reproduktory samotné na mě dělají také velmi dobrý dojem, kevlarová membrána působí trvanlivě a zjevně i dobře hraje. Lehce mě potěšila i změna odstínu (zesvětlení) žluté oproti dřívějším generacím. Jedná se už o čtvrtou generaci těchto monitorů.

Výbava

Monitory jsou poháněny zesilovačem třídy D s celkovým výkonem 55 W, v provedení bi-amp, tedy odděleným zesilovačem pro jednotlivé reproduktory. Soustava je dvoupásmová. Signál lze do monitoru dostat prostřednictvím kabelu se zakončením TS (6,3mm jack) nebo XLR, což já hodnotím opět pozitivně, mám to radši než konektory typu cinch apod.

Specialitou těchto monitorů je možnost nastavení zvuku pomocí DSP, který nabízí 25 křivek ekvalizéru, pomocí kterých by se mělo dát dosáhnout optimálního nastavení zvuku pro téměř každý prostor. Optimálnímu nastavení pak pomáhá mobilní aplikace, která je popsána v samostatné kapitole níže. Nedělal jsem vyčerpávající průzkum, ale mezi monitory této kategorie, které jsem měl v hledáčku, jsem nenarazil na žádné, které by nabízely takovéto možnosti nastavení zvuku. Tato možnost monitorů KRK Rokit byla nakonec jednou z podstatných vlastností, které rozhodly o tom, že jsem pořídil právě je. DSP i další nastavení (zobrazení displeje, stand-by mód apod.) se ovládá pomocí otočného a klikacího ovladače, který sám působí také docela bytelně.

Je také možné zapnout automatický stand-by mód, ve které monitory po delší zvukové nečinnosti usnou, aby se automaticky probudily poté, co na vstupech zaznamenají silnější signál. To mi připadá docela praktické a stand-by mód mám aktivovaný.

Zvuk

Hodnocení zvuku je, samozřejmě, subjektivní. Také jsem neměl možnost osobního srovnání se zvukem jiných monitorů této kategorie. Pokud bych citoval jiné recenze, z nichž některé byly opravdu důkladné a srovnávací, pak by měl být zvuk Rokitů trochu více "hi-fi" než třeba u monitorů Yamaha, které ze srovnání vycházely jako více neutrální. To by mohla být jejich nevýhoda v očích, resp. uších toho, kdo hledá maximální neutralitu. Tu bych měl hledat i já, ale já používám monitory v běžných domácích podmínkách, kde je výsledný zvuk podstatně ovlivňován nedokonalostmi prostoru, a jsem přesvědčen, že to, co v laboratoři vychází jako rozdíl, já reálně nepoznám. A já monitory používám i jako standardní reproboxy pro blízký poslech hudby a v tom případě se mi hodí možnost nastavit ekvalizér i více do "hi-fi", což většina konkurenčních monitorů nenabízí.

Abych shrnul svůj názor: Zvuk je přesně takový, jaký jsem očekával, tedy pěkně detailní, frekvenčně vyrovnaný. Změny nastavení DSP, resp. ekvalizéru nemají na zvuk příliš pronikavý vliv, ale slyšet jsou. Netrpím ani nutkáním doplňovat monitory subwooferem, basů je ve zvuku tak akorát. Monitory perfektně zvládají i dynamiku živého nástroje, takže přes ně lze napřímo (tedy přes vhodný předzesilovač) hrát třeba na baskytaru a nic nezačne chrčet, zkreslovat, všemu je krásně rozumět a monitory jsou tak použitelné i na nějaké to domácí brnkání.

Důležitou součástí zvukového řetězce je, v případě těchto monitorů, vestavěný digitální signální procesor, který je také jednou z největších konkurenčních výhod těchto bedýnek. Více v následující kapitole...

Nastavení zvuku: DSP a mobilní aplikace

Jak jsem již výše uvedl, monitory KRK Rokit 5G4 nabízejí nadstandardní softwarovou výbavu v podobě vestavěného DSP a externí mobilní aplikace. Primárním účelem DSP není udělat z monitorů hi-fi reprobedny. Nastavení ekvalizéru je určeno především k vyrovnání nectností konkrétního prostoru a dosažení co nejneutrálnějšího zvuku i tam, kde tomu podmínky moc nepřejí. Možnosti DSP jsou uživateli prezentovány v podobě 25 křivek ekvalizéru, které lze poskládat kombinacemi pěti samostatných voleb nastavení výšek a stejného počtu nastavení pro basy. Nastavit lze i celkovou hlasitost.

Grafické vyjádření nastavení ekvalizéru

Výčet nastavení EQ pro basy

Výčet nastavení EQ pro výšky

S nastavením může efektivně pomoct i mobilní aplikace KRK Audio Tools, která je k dispozici pro Android i iOS. Po připojení monitorů k mobilnímu telefonu lze aplikaci požádat o návrh podle ní vhodného nastavení DSP pro konkrétní prostor. Jak dokonalá tahle inteligence je, nemohu soudit, já jsem se ale jejími doporučeními řídil a jsem spokojen.

Spektrální analýza

Nastavení orientace monitorů

Analýza polarity reproduktoru

Návrh nastavení DSP v konkrétním prostoru

Cena

Monitory KRK Rokit 5 G4 lze pořídit za cca 3.600,- Kč za 1 kus. Někteří prodejci nabízejí i cenově zvýhodněné sestavy při současném nákupu 2 kusů. V běžné ceně nejsou zahrnuty přední ochranné mřížky. Ty stojí cca 1.000,- Kč za pár a bude asi vhodné počítat s jejich pořízením především tam, kde se vyskytují všetečná domácí zvířata, malé děti a jiní potenciální škůdci reproduktorů.

Cenové informace jsou z listopadu 2021.

Závěr

I když jsem k jejich pořízení přistupoval s jistou nervozitou, musím říct, že monitory zcela splnily moje očekávání. V cenové kategorii do 4.000,- Kč za kus jsou, podle mě, na špičce a rozhodně stojí za pozornost. Zvuk je detailní a vyrovnaný. V basech je znát omezení dané menším průměrem reproduktoru, ani tak ale nelze říct, že by monitory trpěly nedostatkem basů. Podle všeho lze najít konkurenci s neutrálnějším zvukovým projevem, ale v této cenové kategorii budete hledat monitory pro spíše domácí použití a v běžném nedokonalém prostoru bývají laboratorní rozdíly v kvalitě zvuku překryty nectnostmi prostoru jako takového a zde se naopak ukazuje jako velká výhoda možnost poměrně bohatého nastavení DSP, resp. ekvalizéru, které pomáhá tyto nectnosti potlačit. Bytelná konstrukce, vysoká kvalita použitých materiálů a renomé značky by také měly být zárukou spolehlivosti a dlouhé životnosti, což ale zatím osobně potvrdit nemohu.

trhon.cz, XI/2021