Recenze: Baskytara pro ty, kteří vědí, co chtějí - Ibanez SRX-700

Univerzální baskytara s aktivní elektronikou, čitelným zvukem a dlouhým sustainem.

Celkové hodnocení
  • absolutně (bez ohledu na cenu) ... 85 %
  • relativně vzhledem k ceně ... 90 %
Klady: Poměr kvalita/cena, výborné zpracování, silný a velmi variabilní zvuk, univerzálnost použití
Zápory: Pro mě žádné, možná jen komplikovanější výměna baterie
Vyrobeno: 2001, Korea (ta jižní)
Cena: 20 000,- Kč (Hradec Králové, 2001)

Popis, konstrukce
Ibanez SRX-700
Jedná se o nástroj moderní koncepce, charakteristické pro něj jsou dva dvoucívkové snímače Ibanez, jejichž zvuk je přenášen na výstup přes aktivní elektroniku ovládanou velice účinnými korekcemi výšek a basů (a napájenou samozřejmě standardní 9V baterií). Dalším prvkem, který basu charakterizuje, je průchozí javorový krk proložený ořechovými pásky, k jehož dolní části jsou z boků přilepeny dva díly jasanového těla opět s ořechovými pásky podél krku. Výsledkem je, alespoň podle mého názoru, esteticky velice zdařilý nástroj.

Přesto, že se jedná o Koreu, je nástroj velice pěkně zpracován a ani po letech hraní e na něm neobjevily žádné vady či problémy s výjimkou ztráty lesku a barvy původně elegantně načernale lesklé kobylky, které je pro tuto kobylku, bohužel, typické. Nástroj je (lépe řečeno byl) dodáván se strunami Elixir, které mu velice dobře „sedí“. Někomu nemusí vyhovovat umístění výstupního jacku poměrně dost vysoko na boku těla – já jsem to vyřešil tím, že používám kabely s „L“ jacky. Další „nepříjemností“ je to, že baterie se nedá vyjmout bez použití šroubováku.
Heslovité shrnutí:
Tělo … jasan/ořech
Krk … javor/ořech – průchozí, radius 305 mm, nultý pražec 38 mm, 2 oktávy
Barva … přírodní, lesk
Snímače … pasivní dvojcívkové snímače "passive full range" PFR-ALN4 (krk) + PFR-ALB4 (kobylka)
Elektronika … aktivní, dvoupásmový ekvalizér, napájení 9V baterií
Kobylka … Accu-Cast B200

Zvuk
Zvuk se dá charakterizovat jako
Ibanez SRX-700
a) velice silný – humbuckery ve spojení s aktivní elektronikou produkují opravdu silný signál a některé méně flexibilní aparatury mohou mít dokonce problém udržet takto silný signál nezkreslený

b) měkčí – použité snímače vytvářejí spíše měkčí zvuk (je to dáno jejich Al-Ni jádrem) a chcete-li z basy dostat drsný kovově ve výškách znějící heavymetalový zvuk, budete potřebovat ocelové struny a trochu pokroutit s korekcemi
c) s dlouhým sustainem – průchozí krk a také aktivní elektronika se „podepisuje“ pod skutečně dlouhý dozvuk nástroje. Pro některé styly může být dokonce až příliš dlouhý.
Basu používám jak v měkčích stylech, tak v bigbítu, a nikde nemám problém se zvukově prosadit. Po mnoha experimentech se strunami jsem se vrátil k výrobcově doporučení, tj. strunám Elixir. Jejich životnost nemá konkurenci a zvukově mi vyhovují. Velice dobrou zkušenost s poměrem cena/zvuk/životnost jsem také udělal se strunami D'Addario NYXL.
Je třeba si nástroj v klidu poslechnout ve spojení s aparaturou, na kterou budete hrát, abyste se ujistili, že vám bude zvuk vyhovovat. Na rozdíl od "standardních" baskytar linií precision nebo jazz má tato basa prostě svůj zvuk, který se musí slyšet.

Spolehlivost, životnost
Zpracování nástroje je na vysoké úrovni a za ty roky mě ani jednou nenechala ve štychu. Životnost jí prorokuji dlouhou – kromě zmatnělé kobylky (od potu pravé ruky) nepozoruji žádné negativní známky stárnutí. Trochu jsem se bál problémů s výměnou baterie v případě potřeby – basa bez baterky nehraje, elektronika se nedá překlenout, a výměna baterie znamená vyšroubování dvou šroubků krytu a jejich opětovné zašroubování. Spotřeba energie je ale tak mizivá, že za cca 11 let střídmého používání jsem měnil baterii jen jednou, a to ještě spíše pro dobrý pocit, než z důvodu nutnosti. Je ovšem třeba říct, že na basu nehraji každý den a že korekce nechávám většinou na neutrál.

Závěrečné hodnocení
Kvalitu nástroje hodnotím jako zcela odpovídající ceně, mezi klady počítám zvukovou variabilitu, kvalitní elektroniku, výborné řemeslné zpracování, dlouhý sustain, vyváženost zvuku i váhy. Mezi zápory bych zařadil povrch mechaniky málo odolný proti potu a otěru. Samotný zvuk a použití je pak záležitostí subjektivní – mně zcela vyhovuje.

VIII/2012, dopl. X/2016
Comments