Recenze: Mrňous na cvičení i menší akce - baskytarové kombo Hocke BG110H

Hocke BG 110H
Popis: 
Baskytarové kombo s výkonem 60 W, s reproduktorem 10" a výškovým driverem.

Celkové hodnocení
  • absolutně (bez ohledu na cenu) ... 60 %
  • relativně vzhledem k ceně ... 85 %
Klady: Poměr kvalita/cena, malé rozměry a hmotnost, solidní zvuk, vypínatelná horna, vstřícnost pana Hockeho (vč. individuálních úprav)
Zápory: Při vyšší hlasitosti reproduktor někdy nestíhá a mohlo by to přece jen trochu více basovat.
Vyrobeno: 2010, Ing. Vladimír Hocke – Pardubice, Česká republika
Cena: 4.800,- Kč (Hocke Pardubice, únor 2010)

Popis, konstrukce
Když jsem stál před potřebou pořídit co nejmenší kombo s rozumným výkonem pro domácí a hospodské hraní, myslel jsem, že je to úkol snadný – malých basových aparátků je přece na trhu hodně, a tak si rychle vyberu.
Omyl. Aparátků je sice opravdu dost, ale pokud chcete, aby se dal skutečně použít i na živé hraní, byť jen v hospodě u piána, pak se výběr zásadně zúží. Brzy zjistíte, že prakticky žádné z komb s výkonem okolo 25 – 30 W se nehodí na nic jiného, než domácí cvičení. Důvodem není snad ani výkon sám, ale to, že všichni výrobci takovýchto kombíček (já jsem alespoň na žádnou výjimku nenarazil) šetří nejvíce na reproduktorech a výsledkem je nejen nic moc zvuk (ten podle mě ale není v této kategorii zas tak důležitý), ale především to, že při jen trochu razantnější hře reproduktor spolehlivě „rozchrčíte“ i při nepříliš velkých hlasitostech a jediným řešením je stáhnout basy, čímž se z basového komba stává jen hlučná plechovka. A to mluvím i o kombech věhlasných značek jako Fender, Hartke apod. Pokud tedy potřebujete, stejně jako já, něco co nejmenšího, co by ale zároveň použitelně hrálo nejen v tichu vašeho obýváku, pak nutně musíte zamířit výše ve výkonech. Tím ale logicky začnou
stoupat i rozměry komb. Mými limity byly rozměry 35x35x35 cm a váha 12 kg. Mým základním kombem je totiž Hartke Kickback 12, což je samo o sobě už dost malé kombo, a tak moje nároky musely být takové, jaké uvádím, aby se mi vůbec vyplatilo do něčeho investovat. Výběr z běžně dostupných aparátků se nakonec zúžil prakticky jen na dva – Line6 LowDown Studio 110 a Hocke BG110H. Co rozhodlo pro Hocke přes některé výhrady, které k tomuto kombu mám, a přes řádově chudší výbavu oproti Line6? Je to nižší cena, pro mě subjektivně lepší zvuk (i bez všech těch chemických zvukových možností, které má Line6) a v neposlední řadě podpora českého výrobce.Konstrukce se jeví jako solidní, ani při vyšších hlasitostech nic nedrnčí, povrch potažený kobercem je příjemný a mechanicky odolný. Z mechanických konstručních vymožeností mi možná jen trochu chybí něco jako výklopné nožky nebo něco jiného, co by umožnilo jednoduše nasměrovat reproduktor šikmo vzhůru, což je jak při domácím cvičení, tak při hospodském hraní velmi užitečné (nějak jsem si na to zvykl u basového Hartke Kickback i akustického Rolandu AC-60). Kombo nemá symetrickou linku, ale i ta asymetrická, která je zde kombinována s v jednom výstupu se sluchátky, je použitelná. Co mně osobně trochu vadí je to, že se nejedná o skutečně nezávislou linku (a že je např. výstupní hlasitost ovlivněná nastavenám hlasitosti zesilovače). Užitečným může být i výstup na externí reproduktor. S použitím madla na vrchní straně komba se jeho 11 kg snadno přenáší. Bedna i reproduktory jsou chráněny bytelnými plastovými  rohy, resp. plechovou mřížkou. Mluvím o reproduktorech v množném čísle, protože kombo je vybaveno vypínatelným piezoelektrických výškovým reproduktorem. Existuje i varianta komba bez tohoto výškáče. Můžete dokonce volit i varianty osazení hlavním reproduktorem (Fane nebo Eminence). Popisované kombo je tedy jeho „nejvyšší“ variantou s hlavním reproduktorem Eminence a výškáčem.
Vše ostatní je o zvuku, který je hodnocen v samostatné kapitole.
Heslovité shrnutí parametrů komba Hocke BG110H:
Výkon: 60 W
Reproduktor: Eminence Beta 10″, piezotweeter (vypínatelný)
Korekce: Basy, středy, výšky
Výstupy: Line Out/sluchátka, speaker out, balanced Line Out
Hmotnost: … 11 kg
Rozměry: šířka/výška/hloubka (v cm) … 40/33/30

Hocke BG 110H


Zadní panel komba Hocke BG110H ve standardním provedení (na moje přání mi později pan Hocke doplnil ještě symetrickou linku vyvedenou před korekcemi - viz dále).

Zvuk
Prvním zvukovým dojmem je, že kombo hraje hlasitěji, než byste čekali. Zvuk je jasný, průrazný ve všech pásmech. Basy jsou výrazné, středů dost a výšek až až. Výšky se dají samozřejmě ovlivňovat zapnutím či vypnutím piezotweeteru, což má na zvuk celkem výrazný vliv. Kombo nenabízí nic víc, než jen třípásmové korekce zapojené ála Fender. Korekce basů a výšek jsou velmi účinné, korekce středů je naopak účinná poměrně méně. Kombo je výborné na basu, pro případnou kytaru či klávesy je sice také slušně použitelné především díky tweeteru, ale při tomto použití by bylo třeba tředy přece jen potolačit více, než je zde možné. Ale to bych po něm už chtěl asi moc. Nevím, jak by hrál Fane, ale Eminence odvádí velice dobrou práci. Je ovšem třeba podotknout, že především se svojí aktivní basou Ibanez SRX 700, která má opravdu silný výstup a se kterou si některé labilnější aparátky moc neporadí, dostanu sem tam i tohle kombo do úzkých a přebudím ho. Abych reproduktor přebudil s bezpražcovkou Cort B4FL, která produkuje naopak relativně slabší signál, tak se musím znatelně víc snažit. S pasivními basami možná tenhle „problém“ ani problémem nebude.
Tato recenze je již druhou verzí. V první verzi jsem přece jen trochu kritizoval šum a také to, že hlasitost nešla nastavit zcela „na nulu“, aniž by se nestáhly všechny korekce. Teď již není co kritizovat. Sázka na domácího výrobce se i v tomto momentu ukázala jako šťastná. Pan Hocke po přečtení mé původní recenze poupravil předzesilovač a výsledkem je absolutní nula, tedy to, že šum zmizel úplně a se stažením hlasitostí už není taky žádný problém. Teď tedy kombo naopak zásadně chválím za příkladné ticho.
Suma sumárum – zvuk komba je středový, s výraznými výškami a hutnými basy – pro baskytaru skvělý. Celkově je zvuk výraznější a kvalitnější, než by se od takového prcka dalo čekat. Budete-li kombo používat jen na basu, pak je to výborné, při použití pro jiné nástroje vám asi bude chybět ještě účinnější potlačení středů. Po zmíněné úpravě předzesilovače, se z komba neline nic jiného než užitečný signál, což, bohužel, nebývá u řady výrobků zvykem.

Spolehlivost, životnost
Zpracování nástroje je na vysoké úrovni a za ty roky mě ani jednou nenechala ve štychu. Životnost jí prorokuji dlouhou – kromě zmatnělé kobylky (od potu pravé ruky) nepozoruji žádné negativní známky stárnutí. Trochu jsem se bál problémů s výměnou baterie v případě potřeby – basa bez baterky nehraje, elektronika se nedá překlenout, a výměna baterie znamená vyšroubování dvou šroubků krytu a jejich opětovné zašroubování. Spotřeba energie je ale tak mizivá, že za cca 7 let střídmého používání jsem měnil baterii jen jednou, a to ještě spíše pro dobrý pocit než z důvodu nutnosti. Je ovšem třeba říct, že na basu nehraji každý den a že korekce nechávám většinou na neutrál.

Závěrečné hodnocení
Ve své touze po miniaturizaci jsem udělal další krok. Z malé bedýnky Hocke BG110H se line překvapivě silný a jasný zvuk, výrazně zastiňující všechny konkurenty, které jsem měl možnost vyzkoušet. Ke kombu nemám v podstatě žádné výhrady, a tak mohu prohlásit, že tohle kombo nabízí, alespoň podle mě, nejlepší poměr cena/výkon/kvalita/rozměry. Za necelých 5.000,- Kč je to opravdu nadprůměrné kombo.

Červen 2010

Aktualizace, listopad 2011
Tak jsem udělal další dobrou zkušenost vyplývající z volby domácího výrobce aparátu. Zatoužil jsem po symetrickém linkovém výstupu (PRE) a po rychlé domluvě mi byl tento výstup obratem do komba doplněn, čímž toto kombíčko opět nabylo na užitečnosti. To, co je u pana Hockeho bez problémů možné, by asi s většinou jiných výrobců možné nebylo. Prostě pohoda…
Zadní panel komba po úpravě vypadá takto:
Hocke BG 110H

Comments