Recenze a test: Tip pro kytaristy hledající zvukovou univerzálnost v kombinaci s odezvou lampového aparátu - kytarový zesilovač Blackstar ID:60 TVP-H

Blackstar ID:60 TVP-H
Popis: 
Digitální programovatelný šestikanálový kytarový zesilovač se simulací elektronek v koncovém stupni a efektovou sekcí. Výkon 60 W/4 Ohm. Efektová smyčka, emulovaný linkový výstup, ovládání přes MIDI, standardní nebo speciální footswitch, USB.


Celkové hodnocení
  • absolutně (bez ohledu na cenu) ... 90 %
  • relativně vzhledem k ceně ... 85 %
Klady: Zvuk, univerzálnost, spojení výhod tranzistorových i elektronkových zesilovačů s potlačením jejich nevýhod, programovatelnost, komunikace s počítačem
Zápory: Některé ergonomické záležitosti, trochu moc velký diodový cirkus, zbytečně velká krabice.
Vyrobeno: v Číně (pro britskou firmu Blackstar)
Cena: 10.450,- (CMI Hradec Králové, únor 2015)
Navštivte stránky výrobce a čtěte dál.

Také hledáte univerzální kytarový zesilovač nebo kombo pro různé hudební styly? Líbí se vám zvuk lampových zesilovačů, ale chybí vám u nich hledaná univerzálnost a možná také dostatečně čistý zvuk? Pokud ano, pak řešíte totéž, co jsem řešil já. Jaká jsem si definoval kritéria: spíše střední výkon mezi 10 a 30 W pro lampy, resp. do 60 W pro tranzistor, ovládání hlasitosti na předzesilovači i na konci, efektová smyčka, dva kanály, emulovaný linkový výstup, pěkný čistý a crunch až středně zkreslený zvuk, cena do 15.000,-, ve výjimečném případě do 20.000,- Kč. Vzhledem k tomu, že jsem již předtím měl samotné reproboxy, tak jsem nehledal kombo, ale samostatný zesilovač - hlavu.

Začal jsem hledáním mezi lampovými zesilovači a měl jsem i několik favoritů od firem jako Hughes& Kettner, Vox, Peavey, Buggera. Stále jsem ale nebyl přesvědčen, že se mi chce obětovat onu zmíněnou univerzálnost za lampy. Tak jsem si řekl, že se kouknu i po tranzistorech, i když jsem jim velkou šanci nedával. Dost jsem jich už slyšel a žádný mě nenadchl, a to včetně zesilovačů světových značek. Tak jsem šel ještě dál a juknul na modelingové stroje. Zaujal mě třeba Peavey Vypyr, ale bylo to na mě moc modelingové, tedy hrající si na něco jiného, než co to samo o sobě je. Pak jsem ale trochu náhodou narazil na jakousi "mezikolonku" mezi standardními tranzistorovými a modelingovými zesilovači. Tuto mezikolonku vyplňuje řada aparátů ID: firmy Blackstar.

Blackstar aparáty série ID: jsou svým způsobem modelingové, ale ne tak, jako jiné. Za klasickou vstupní šestikanálovou(!) sekcí a ekvalizérem následují dvě patentované specialitky firmy Blackstar, které dělají z těchto aparátů to, co je odlišuje od konkurence - ISF a TVP (to je ve fázi čekání na udělení patentu). ISF je knoflík pro ovládání barvy zvuku do britského či amerického. ISF je k dispozici i na jiných výrobcích Blackstar, např. na některých efektových pedálech, a je to docela užitečná hračka. To, co ale stojí za zásadní pozornost, je TVP. TVP (True Valve Power) je technologie simulující odezvu vybraných typů elektronek (konkrétně šesti) v koncovém zesilovači. TVP se dá sice vypnout, ale bez něj se jedná jen o průměrný tranzistorový zesilovač. Zapnutím sekce TVP ale dostanete úplně jiný stroj, který již směle konkuruje skutečným lampovým zesilovačům, a to jak barvou a hlasitostí zvuku, tak i odezvou na kytaristovu hru. Za sekcí TVP je ve zvukovém řetězci efektová sekce s dobře použitelnými efekty a celé to končí master sekcí s velmi užitečnými ovladači Resonance, Presence a Master Volume. Nejsem žádný profík, ale mně se na to hraje opravdu skvěle a skutečné lampy mi vůbec nechybí. V sérii ID: jsou dvě kytarové hlavy. Obě mají stejnou (maximální) výbavu, jedna má ale výkon 100 W, druhá 60 W. Já jsem zvolil tu méně výkonnou. Stála necelých 10.500,- Kč.

Teď trochu technické nudy, tedy přehled hlavních parametrů:
  • 60W programovatelná kytarová hlava
  • Patentované či téměř patentované technologie Blackstar
    • ISF (Infinite Shape Feature) - speciální součást ekvalizéru pro nastavení zvuku od "amerického" k "britskému"
    • TVP (True Valve Power) - simulace elektronek v koncovém stupni (EL84, 6V6, EL34, KT66, 6L6, KT88)
  • 6 vstupních kanálů: Warm clean, Bright clean, Crunch, Super crunch, Overdrive 1, Overdrive 2
  • Manuální i programový mód
  • Ovladače a korekce na panelu zesilovače
    • Předzesilovač ... volba kanálu, gain, volume
    • Ekvalizér ... basy, středy, výšky, ISF
    • TVP ... volba simulace elektronek v koncovém stupni
    • Efektová sekce ... 4 x modulace (phaser, flanger, chorus, tremolo), 4 x delay (lineární, analogový, páskový, multi), 4 x reverb (room, hall, spring, plate)
    • Master sekce ... resonance, presence, master volume
  • Mikrospínače ... přepínání manuálního a programovatelného módu, volba 12 nastavení uložených v paměti
  • Celkem 128 paměťových míst na zvuková nastavení (z toho 12 přístupné hardwarově tlačítky na panelu zesilovače, ostatní pomocí software nebo nožního ovladače FS-10, případně externího MIDI kontroleru)
  • Konektivita USB: USB lze použít pro připojení k počítači, jako efektovanou emulovanou stereo linku, 2 mono kanály - jeden zprocesovaný zesilovačem, druhý s neupraveným zvukem, re-amping
  • Software: Blackstar Insider pro editaci a management aparátu
  • Vstupy/výstupy
    • kytarový vstup (jack 6,3 mm)
    • MIDI vstup (5pólový DIN)
    • MP3/Line vstup (mono) softwarově přemapovatelný na RETURN pro efektovou smyčku (jack 6,3 mm)
    • Linkový výstup (stereo) s emulací reproduktoru softwarově přemapovatelný na SEND pro efektovou smyčku (jack 6,3 mm)
    • výstup na reproduktory ... mono, paralelní zapojení (2x jack 6,3 mm)
    • konektor pro připojení externího footswitche (jack 6,3 mm)
  • Vestavěná ladička
  • Hmotnost 10,8 kg, rozměry 584 (š) x 236 (v) x 225 (h) mm
Pozn.: Zatímco zesilovač ID:100 pořídíte jen ve formě samostatné hlavy, ID:60 můžete koupit hned ve třech provedeních, tedy jako zde popisovanou hlavu, jako 60W kombo s 1x12" reproduktorem a jako 2x60W stereo kombo s 2x12" reproduktorem. K dispozici jsou i nižší výkony (30 a 15 W), ty ale už jen jako komba. Slušný výběr.
Blackstar ID:60 TVP-H
Blackstar ID:60 TVP-H, zadní panel


Blackstar FS-10

Footswitch Blackstar FS-10 k aparátům řady ID: (kupuje se samostatně)

Test vstupů/výstupů
Testů a demonstrací zvukových možností tohoto zesilovače najdete na internetu hodně a nemá smysl těmto často velice pěkně provedeným testům konkurovat. Zato jsem se ale podíval na zoubek vstupně/výstupnímu rozhraní aparátu, ke kterému na internetu kolují různé otázky a odpovědi různé míry důvěryhodnosti. A chlapi z Blackstaru tomu svojí nekomunikací moc nepřispívají. Tak jsem se na to mrknul vlastníma očima.

1. Kytarový vstup
Je zde jen jeden, tedy žádné oddělené HIGH/LOW vstupy pro pasivní, resp. aktivní kytaru. Díky technologii schované za tímto vstupem ale není třeba impedanci na vstupu řešit a co do toho strčíte, to dobře hraje. Tady tedy žádný problém ani překvapení.
2. MP3/Line vstup / Effect Return
Tento linkový vstup je umístěn na zadním panelu, což je pro někoho nelogické či neergonomické, protože ale lze softwarově tento vstup přemapovat na RETURN pro efektovou smyčku, jeho umístění vzadu, tedy na stejném panelu s konektorem pro SEND (přemapovaný linkový výstup), už smysl dává. V módu MP3/Line má tento vstup jednu větší a jednu menší vadu. Větší vadou je, že tento vstup je velice málo citlivý, a tak se vám jednoduše nepodaří nastavit hlasitost doprovodné MP3 tak, aby se k tomu dalo hrát na kytaru, protože kytara hraje o mnoho silněji a zeslabovat kvůli tomu vstupní hlasitost kytary se vám asi nebude chtít. Tato "malá citlivost" se projevuje jen při poslechu z kytarových reproduktorů, pokud jej přesměrujeme do emulovaného výstupu, tak je to již v pořádku. Menší vadou je to, že jde o mono vstup, takže o případné stereo z MP3 přijdete. Naopak velice užitečná je možnost softwarově nasměrovat tento vstup do koncového stupně kytarového zesilovače (pak to hraje z kytarové reprobedny, ovšem velmi slabě, jak jsem uvedl) a/nebo do emulovaného výstupu, kde je už zvuk z tohoto vstupu v mnohem lepším hlasitostním poměru ke kytaře. Když už ale pouštím MP3 přes vstup do výstupu a tam s ním ještě něco děláme, tak se nabízí otázka, jestli není jednodušší MP3 pustit rovnou někam jinam, než do MP3 vstupu "í dé šedesátky".
Po zapnutí efektové smyčky v software Insider se z tohoto vstupu stává RETURN pro efektovou smyčku (viz dále).
3. Emulovaný linkový výstup / Effect Send / Sluchátka
Jedná se o linkový výstup s obvodem upravujícím zvuk tak, aby se co nejvíce blížil zvuku sejmutého mikrofonem z kytarového reproduktoru. To je velice užitečné a reálně dost dobře použitelné při přímém nahrávání kytary bez snímání reproduktoru mikrofonem. Zvuk z toho jde opravdu dobrý a zvukařsky použitelný. Tento výstup je možné dobře použít i pro živé zvučení kytary na pódiu.
Zvuk do tohoto výstupu ovlivňuje vše, co je v signálové cestě s výjimkou Master volume. Hlasitost tedy určuje nastavení hlasitosti na předzesilovači a zvuk, který vychází z emulovaného výstupu, ovlivňují možná překvapivě i ovladače Resonance a Presence z Master sekce.
Výstup je, na rozdíl od monofonního MP3/Line vstupu, stereo, což je velice užitečné nejen pro poslech a další zpracování stereo efektů, ale i pro přímé nahrávání. Pomocí Insider software se totiž dá nastavit, jestli z výstupu půjde zprocesovaný stereo zvuk nebo jestli se ze sterea stane 2 x mono, přičemž z jednoho kanálu pak může jít zvuk zprocesovaný zesilovačem a z druhého čistý zvuk kytary. To je hodně užitečná fíčurka pro ty, kteří si chtějí s nahraným signálem zablbnout. Šíře sterea se pak dá ovládat pomocí volby Wide Stereo v Insideru. Super.
Tento výstup umožňuje i přímé připojení sluchátek a opět je to bez problémů použitelná věc, jen je třeba mít někde na sluchátkové šňůře ovladače hlasitosti, abyste nemuseli kvůli sluchátkům přenastavovat zesílení na předzesilovači. Optimální je připojit sem sluchátkový zesilovač s korekcemi a teprve do něj sluchátka, abyste měli plnou kontrolu. Nutné to ale není.
Po zapnutí efektové smyčky v software Insider se z tohoto vstupu stává SEND pro efektovou smyčku (viz dále).
4. USB konektor
Na předním panelu se nachází standardní mini USB konektor. Jeho funkce je zřejmá - slouží k připojení zesilovače k počítači. V tomto připojení se ale skrývá řada užitečných funkcí. Předně lze pomocí software Insider v reálném čase nastavovat zvuky a řadu dalších parametrů zesilovače. Zvuky lze ukládat do jednotlivých pamětí, můžete z internetu nahrávat nastavení zvuků, která vyrobil někdo jiný apod. Na rozdíl od fyzického panelu zesilovače zde vidíte nastavení všech potenciometrů tak, jak odpovídá aktuálnímu zvuku. Pomocí počítače pak můžete i nastavovat to, jak se budou chovat vstupy a výstupy, zapínat a vypínat efektovou smyčku apod. Jsou možné i takové užitečnosti, jako nasměrování MP3/Line vstupu do koncového stupně zesilovače (a tedy do kytarových reproduktorů) a/nebo do linkového výstupu. Totéž lze nastavit pro USB vstup. Můžete si tedy např. na počítači pustit doprovodnou MP3 a tu pustit do kytarového reproduktoru a/nebo do linkového výstupu. Bohužel, doprovodný signál puštěný do koncového stupně je přes USB stejně slabý, jako přes MP3/Line vstup. Lepší volbou tedy je odebírat ho z linky. Hodně užitečná je také funkce reampingu. Tím přepnete základní signálový vstup z kytarového jacku na USB, takže pak můžete cokoli puštěného na počítači prohnat obvody kytarového zesilovače a na výstupu odebírat a/nebo poslouchat zprocesovaný signál. Samozřejmě se nabízí např. zvuk kytary nahraný mimo, který se takto zprocesuje tímto zesilovačem a výsledkem bude totéž, jako kdyby kytara hrála živě do kytarového vstupu. Najdou se ale jistě i jiná užití této pěkné možnosti. Velmi dobře. Doporučuji nastudovat manuál k software Insider, ze kterého vám bude lépe jasné, co všechno se s USB připojením dá dělat.
5. Efektová smyčka
Efektová smyčka se musí zapnout v software Insider. Pak se z emulovaného linkového výstupu stane SEND a z MP3/Line vstupu RETURN této smyčky. Zapnutím efektové smyčky nedojde k deaktivaci vlastní efektové sekce zesilovače, takže lze současně používat jak externí efekty zapojené v efektové smyčce, tak ty interní. To je dobré. Co ale dobré není, je dost slyšitelný brum a škvrkání, které se do signálu dostane po zapnutí efektové smyčky. Nenašel jsem zdroj tohoto rušivého zvuku a zdá se mi, že to je nějaká konstrukční chybka. Při zkreslených zvucích to ani moc nevadí, při čistých zvucích je to ale docela slyšet a zapnutím TVP se tento nežádoucí ruch ještě znásobí. Protože se zapnutím efektové smyčky přijde o linkový výstup, je to použitelné jen pro aplikace, při nichž je zvuk snímán mikrofonem z reproduktoru. Interní efekty zesilovače jsou ale na dobré úrovni, a tak možná smyčka ani nebude reálně moc potřeba.

Celá IN/OUT sekce se tedy docela povedla, vadí mi ale příliš malá hlasitost MP3/Line vstupu a ruchy při zapnuté efektové smyčce a velká závislost na připojení k počítači.

V samostatném článku testuji nahrávání kytary s využitím všech možností, které tento zesilovač nabízí, a to včetně řady zvukových ukázek.

Pozn.: Po vybalení z krabice je zesilovač nastaven v tzv. demo módu, což znamená, že s ním můžete dělat, co chcete, ale žádná nastavení nelze natrvalo ukládat do pamětí, resp. po vypnutí zesilovač zase všechno zapomene. Přesně jsem nepochopil, proč tomu tak je (snad pro to, aby mohl být zesilovač předváděn v obchodech bez nutnosti často resetovat tovární nastavení). Pro nastavení do "normálního" módu, ve kterém už vše funguje, jak má, a zesilovač si i po vypnutí vše pamatuje, musíte před zapnutím stisknout tlačítko "Manual" a při tomto stisknutém tlačítku zesilovač zapnout. Tlačítko "Manual" držte, dokud neustane pestrobarevné blikání (jinak bude vaše snaha marná) a je hotovo. Také to můžete udělat v software Insider, kdo by ale kvůli tomu připojoval počítač. Po případném resetu továrního nastavení přejde zesilovač zase do demo módu, takže budete muset proceduru zopakovat. Stejně jako vy, tak ani já nečtu manuály, tady se to ale vyplatí.

Něco k nožnímu ovládání
Jak někde zmiňuji, pro plnohodnotnější využití zesilovače především při živém hraní je reálně třeba přikoupit nožní ovladač FS-10. Ten by si zasloužil samostatný popis, protože toho umí hodně, ale některé funkce jsou tam také ne příliš intuitivně skryty. Co je ale podstatné a s čím byste hlavně měli počítat, pokud budete o FS-10 uvažovat, je skutečnost, že zvuky ovladač přepíná až v okamžiku uvolnění příslušného přepínače (a ne tedy při jeho sešlápnutí, jak byste nejspíše očekávali). K této vlastnosti ovladače lze najít na internetu nejednu diskusi, ale vězte, že to není chyba, ovladač tak prostě funguje a důvodem je koncepce rozpoznávání módu, ve kterém má ovladač pracovat (přepínání zvuku se děje krátkým sešlápnutím, delší podržení přepínače přepíná módy). Pro někoho to ale může být tak obtěžující, že si kvůli tomu tento ovladač nepořídí. Pokud byste k takovým patřili, tak se vám tímto snažím ušetřit peníze a možné komplikace při případných pokusech o reklamaci.

Pozn.: Pokud k aparátu připojíte místo FS-10 jakýkoli běžný mechanický jednoknoflíkový přepínač, budete moct přepínat vždy jen mezi paměťovou pozicí, tedy zvukem, který je na zesilovači právě ručně nastaven, a zvukem uloženým na paměťové pozici bezprostředně následující. Nic víc. Pokud ale budete mít zvuky v paměti správně uspořádány, tak i toto prosté "dvoukanálové" přepínání může být použitelné.


A jak to celé hodnotím?

POZITIVA:
Ten, komu se líbí zvuk Blackstar (což já jsem), bude velmi spokojen - hraje to výborně a hodně nahlas bez nežádoucího zkreslení, a to především díky TVP. Hraje to opravdu nahlas a hezky i potichu. Osobně se mi nejvíce líbí čisté a crunch kanály, kvůli kterým jsem to také hlavně kupoval. I overdrive kanály jsou dobré, metalista ale bude nejspíš potřebovat ještě nějakou hustší krabičku. Velice užitečné jsou pak master ovladače Resonance a Presence, které mají na výsledný zvuk větší vliv než třípásmový ekvalizér, který naopak příliš účinný není. Velice dobře je použitelný emulovaný výstup pro přímé analogové nahrávání a/nebo USB pro sofistikované nahrávání digitální. Z obou to zní dost dobře a pro moje potřeby to zcela nahrazuje snímání reproduktoru mikrofonem. Pro plnohodnotné využití zesilovače je ale třeba propojení s počítačem, k ovládání některých funkcí se jinak nedostanete. Na stránkách Blackstaramps.com jsou sdíleny zvuky vyrobené jinými uživateli i profesionály (sami je tam také můžete ukládat a, samozřejmě, stahovat si ty vystavené) - doporučuji se zaregistrovat.

NEGATIVA:
a) Estetika: Bedna zesilovače by klidně mohla být o 2/3 nižší, protože vše nad viditelným panelem je jen kapotovaný vzduch a stejně je na tom panelu na první pohled vidět, že se nejedná o lampový zesilovač, tak proč si na to hrát. Světýlek na čelním panelu je opravdu hodně, ta ještě k tomu v různých nastaveních mění barvu a blikají, no prostě docela cirkus, za který by se někdo citlivější mohl na pódiu i stydět. Vstup pro footswitch bych dal dopředu a USB na zadní panel.
b) Funkce: Přepnutí Emulated Out a Line In na Send a Return pro efektovou smyčku je možné jen softwarově. Stejně tak jen přes počítač lze vypnout, případně nastavit účinnost noise gate na kanálech Crunch, Super Crunch, OD1 a OD2. MP3/Line vstup je hodně tichý a s normálně nastavenou hlasitostí zvuků na zesilovači se vlastně nedá použít, protože kytara je mnohem mnohem hlasitější. K ovládání nohou je sice možné použít běžné footswitche, ale to poskytuje jen velice omezené možnosti, takže ve skutečnosti počítejte s dodatečnou investicí do originálního footswitche FS-10 (2.500,- Kč). Ten také úplně dokonalý není, ale spíše se bez stejně neobejdete. Pro MIDI hračičky je možná nejlepší možností použít nějaký větší MIDI kontroler, který ale budete muset naprogramovat. K negativům bych možná nakonec přihodil i to, že potenciometry na čelním panelu nejsou motorizované, takže při přepnutí na nějaký přednastavený zvuk se všechno vnitřně přenastaví, ale vy to na panelu nevidíte a poloha "knoflíků" vůbec neodpovídá tomu, jak je zesilovač v danou chvíli opravdu nastaven. No, a když chcete třeba jen trochu aktuální zvuk změnit, třeba malinko přibrousit gain, tak se musíte o své slovo přihlásit tím, že příslušný knoflík otočíte do krajní polohy, aby se "chytnul", a teprve pak nastavíte požadovanou hodnotu. Tím ovšem ztratíte vazbu na původně nastavenou hodnotu. Nejde tedy prostě jen malinko pootočit doprava, protože tak by vaše snažení zesilovač ignoroval. Možná vás tohle bude iritovat dokonce natolik, že k pro nastavování zvuků budete zesilovač připojovat raději k počítači, kde to je vidět mnohem lépe. Z pohledu ovládání je to prostě spíše multiefekt v hávu kytarové hlavy, což s sebou přináší některé ergonomické trable. Ale dost hanění...

SHRNUTÍ
Než jsem tohle koupil, slyšel jsem hodně různých aparátků, některé jen zprostředkovaně, některé osobně a mohu říct, že lepší tranzistor jsem asi neslyšel. Pro ortodoxní lampisty to skutečné lampy asi úplně nenahradí (je to, podle mě, ale velice blízko), zato se ale jedná o zvukově velice univerzální řešení s koncepcí odlišnou od jiných "standardních" modelingových zesilovačů. Dokonalé není nic, a tedy ani tento zesilovač, uvedená negativa ale na celé čáře prohrávají s pozitivy a především se zvukem, což je pro mě to hlavní, takže já mohu hlavu Blackstar ID:60 TVP s klidným svědomím doporučit.


Doplněk: Externí pedály pro ID:60
Přesto, že ID:60 je komplexně vybavený zesilovač i co se týče efektové sekce, přece jen asi budete časem (nebo možná hned od začátku) chtít zvukovou cestu doplnit externími "krabičkami". Doporučuji uvažovat o následujících externích pomůckách:
a) Ladička
ID:60 sice nabízí vestavěnou ladičku s orientačními diodami na těle zesilovače i na footswitchi FS-10, nicméně tato ladička není moc přesná ani rychlá a, pokud na footswitch svítí jasnější světlo, tak ani dobře viditelná. Doporučuji tedy pořídit nějakou kvalitní externí ladičku.
b) Kompresor
ID:60 nenabízí samostatně konfigurovatelný kompresor, komprese je přítomna pouze jako samozřejmá součást zkreslených zvuků a simulace výkonových elektronek. Externí kompresor tak najde ve zvukovém řetězci svoje místo.
c) Noise gate
V aktualizaci firmware z konce roku 2016 přibyla i možnost zapnout/vypnout, resp. nastavit noise gate i na crunch kanálech, takže je nyní přítomna na všech zkreslených kanálech. Tím se potřeba a užitečnost externí šumové brány významně snížila.

I další "krabičky" zde mohou najít své místo, nicméně možnosti pokrývané výše uvedenými externími efekty ve výbavě ID:60 opravdu chybí.


Březen 2015, aktualizace prosinec 2017.
Comments